Τροφική αλλεργία: «Ρώσικη ρουλέτα» τα αεροπορικά ταξίδια για τους ασθενείς
Ρώσικη ρουλέτα είναι για τους ασθενείς με τροφική αλλεργία τα αεροπορικά ταξίδια, αφού οι αεροπορικές εταιρείες δεν σέβονται πάντοτε τα αιτήματά τους για τα φαγητά που πρέπει να αποφύγουν, αναφέρουν επιστήμονες από τις ΗΠΑ.
Σε μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν διαπίστωσαν ότι σχεδόν ένας στους 11 αλλεργικούς ταξιδιώτες εκδηλώνουν αλλεργική αντίδραση στη διάρκεια του ταξιδιού τους. Πολύ περισσότεροι, δε, ανακαλύπτουν πως δεν έγιναν σεβαστές οι επιθυμίες τους και έτσι παραμένουν νηστικοί.
Ιδιαιτέρως ευάλωτοι φαίνεται ότι είναι οι πάσχοντες από αλλεργία στα καρύδια και άλλους ξηρούς καρπούς.
Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Journal of Allergy and Clinical Immunology. Η μελέτη διεξήχθη σε 4.704 πάσχοντες από τροφική αλλεργία. Το 68% είχαν ηλικία 40 έως 59 ετών. Το 79% ζούσαν στις ΗΠΑ και το 88% ήταν γυναίκες.
Οι εθελοντές συμπλήρωσαν διαδικτυακά ερωτηματολόγια που αποκάλυψαν ότι το 8,5% είχαν υποστεί 1 ή περισσότερες αλλεργικές αντιδράσεις σε τρόφιμα στη διάρκεια αεροπορικών ταξιδιών. Από τους ασθενείς αυτούς:
- Το 3,9% είχε πάθει αλλεργική αντίδραση στα φιστίκια
- Το 2,4% σε άλλους ξηρούς καρπούς
- Το 0,6% στο γάλα
Στο 15% των περιπτώσεων η αλλεργική αντίδραση ήταν τόσο σοβαρή ώστε οι ασθενείς χρειάσθηκαν ένεση αδρεναλίνης (επινεφρίνης). Παρά την αλλεργική αντίδρασή τους, όμως, λιγότεροι από έξι στους 10 (το 57,4%) ενημέρωσαν το πλήρωμα της καμπίνας για το περιστατικό.
Ζητούν μέχρι και ιατρική βεβαίωση
Η τροφική αλλεργία δεν είναι μία απλή ενόχληση. Αν είναι αρκετά σοβαρή, μπορεί να απειλήσει τη ζωή. Γι’ αυτό και οι πάσχοντες συνηθίζουν να ενημερώνουν την αεροπορική εταιρεία που διαλέγουν για να ταξιδέψουν.
Η νέα μελέτη, όμως, αποκαλύπτει ότι οι αεροπορικές εταιρείες συχνά αναφέρουν ότι λαμβάνουν μέτρα τα οποία στην πραγματικότητα είναι ανύπαρκτα. Ειδικότερα, οι συμμετέχοντες στη μελέτη ανέφεραν τα εξής:
- Το 20% ότι τους είχαν πει πως γίνονται ανακοινώσεις στη διάρκεια της πτήσης για την τροφική αλλεργία. Αυτό δεν συνέβη ποτέ.
- Το 17% ότι υπάρχουν ζώνες χωρίς αλλεργιογόνα στο αεροπλάνο, τις οποίες δεν βρήκαν ποτέ
- Το 23% ότι τους είπαν πει πως θα υπάρχει φαγητό χωρίς αλλεργιογόνα, το οποίο όμως δεν τους προσφέρθηκε ποτέ.
Σαν να μην ήταν όλ’ αυτά αρκετά, το 5% είπαν ότι πριν μπουν στο αεροπλάνο αναγκάστηκαν να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση ότι η αεροπορική εταιρεία δεν φέρει ευθύνη αν πάθουν αλλεργική αντίδραση. Και το 12% αναγκάστηκαν να προσκομίσουν βεβαίωση από γιατρό ότι, παρά την τροφική αλλεργία τους, είναι σε θέση να ταξιδέψουν!
Αβεβαιότητα και στρες
«Δεν ζητάμε τον ουρανό με τ’ άστρα. Θέλουμε απλώς να ισχύουν και στα 30.000 πόδια οι λογικές παροχές που μας υπόσχονται όταν κλείνουμε τα εισιτήρια», δήλωσε η ερευνήτρια Lianne Mandelbaum, ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού ασθενών με τροφική αλλεργία No Nut Traveler.
Όπως εξήγησε, σε κάθε πτήση είναι αβέβαιο αν και πως θα εξυπηρετηθούν οι ασθενείς με τροφική αλλεργία. Το γεγονός αυτό, όμως, τους προκαλεί τεράστιο, αχρείαστο στρες. «Τα αεροπορικά ταξίδια για τους ασθενείς είναι σαν τη ρώσικη ρουλέτα: κάθε ταξίδι κι ένα παιχνίδι με όπλο, χωρίς να γνωρίζουμε αν υπάρχει σφαίρα στη θαλάμη», είπε παραστατικά.
Φωτογραφία: iStock