Αν βλέπεις και νιώθεις μαθαίνεις καλύτερα!
Η χρήση των αισθήσεων, της γεύσης και κυρίως, των χειρονομιών, βοηθούν την μνήμη να καταχωρεί καλύτερα καινούργιες λέξεις ακόμη κι αν είναι ξένης γλώσσας, υποστηρίζουν ερευνητές του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής μελέτης, μαθαίνουμε πολύ καλύτερα και ευκολότερα όταν ο εγκέφαλός μας μπορεί να συνδέει νέες πληροφορίες που λαμβάνει με άλλες αισθητηριακές αντιλήψεις.
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η εγγενής νευροβιολογική διαδικασία που αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση του αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο, επιτρέποντάς μας να αντιλαμβανόμαστε, να αποτυπώνουμε και να αντιδρούμε σε διαφορετικά ερεθίσματα του περιβάλλοντός μας. Αυτή η διαδικασία αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμη στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, επισημαίνουν οι ειδικοί. Έτσι, αν μια μέθοδος εκμάθησης γλώσσας χρησιμοποιεί αρκετές αισθήσεις και δη χειρονομίες, θα έχουμε ταχύτερα και καλύτερα αποτελέσματα από μια μέθοδο που βασίζεται αποκλειστικά στο διάβασμα ή την ακοή, εξηγούν.
Τα πειράματα που έγιναν για την εκμάθηση Vimmish –μιας «τεχνητής» γλώσσας που φτιάχτηκε ειδικά για τους σκοπούς της έρευνας– έδειξαν πως η δημιουργία επιπλέον εισροής δεδομένων είναι το μυστικό που διευκολύνει τον εγκέφαλο να μαθαίνει νέα πράγματα. Παρακολουθώντας επί μία εβδομάδα λέξεις, ουσιαστικά και αφηρημένες έννοιες της νέας «γλώσσας» με την βοήθεια εικόνων ή χειρονομιών, διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες θυμούντο καλύτερα όταν εξέφραζαν μια λέξη χρησιμοποιώντας μια χειρονομία.
Επίσης, η ανάλυση της εγκεφαλικής δραστηριότητας κατά την διάρκεια των πειραμάτων επιβεβαίωσε πως η εκμάθηση ξένων λέξεων γινόταν ευκολότερα όταν αυτές συνδέονταν με πληροφορίες από περισσότερα αισθητήρια όργανα. Όπως λένε οι επιστήμονες, είναι σαν ο εγκέφαλός μας να «βλέπει» τις νέες πληροφορίες, όπως όταν ενεργοποιούνται οι περιοχές του εγκεφάλου που συνδέονται με την αναγνώριση προσώπων όση ώρα μιλάμε στο τηλέφωνο με κάποιον γνωστό μας.