Αναζητούνται γενικοί γιατροί- Αναζητείται ελπίδα για τις ΤΟΜΥ
Η προκήρυξη των 953 θέσεων γενικών- οικογενειακών γιατρών για τις ΤΟΜΥ έληξε την Παρασκευή αλλά τελικά πήρε παράταση παράταση μέχρι τις 2 Ιουλίου μήπως και …κάποιος ακόμα καταθέσει αίτηση!
Όπως αναφέρεται σε απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υγείας, Παύλου Πολάκη, το εμπρόθεσμο της αίτησης κρίνεται με βάση την ημερομηνία και την ώρα της οριστικής ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης στον προκαθορισμένο διαδικτυακό τόπο tomy.moh.gov.gr. Το εμπρόθεσμο της ταχυδρομικής αποστολής αυτών κρίνεται με βάση την ημερομηνία της ταχυδρομικής σήμανσης ή τον αριθμό πρωτοκόλλου. Αποστολές με σήμανση πέραν της 9ης Ιουλίου δεν γίνονται αποδεκτές και οι αιτήσεις θεωρούνται μη υποβληθείσες.
Τι έχει συμβεί
Οι σχεδιασμοί της νυν ηγεσίας του ΥΥΚΑ για τη νέα Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, προβλέπουν 4.000 οικογενειακούς γιατρούς με ειδικότητες Γενικής Ιατρικής, Παθολογίας και Παιδιατρικής. Όπως προβλέπεται, σε αυτούς τους 4000 καλείται να εγγραφεί το σύνολο των πολιτών ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση των ΤΟΜΥ. Αλλά με τις διετείς συμβάσεις και την είδηση ότι τα χρήματα για την πληρωμή προέρχονται από ΕΣΠΑ διάρκειας δύο ετών, λίγοι γιατροί κλείνουν τα ιατρεία τους ή …αναβάλλουν την μετανάστευση ώστε να ενταχθούν στο σύστημα αυτό.
Ούτε η αύξηση της αποζημίωσης από 1.800 ως 2.000 ευρώ, δεν άλλαξε το κλίμα μεταξύ των γιατρών με αποτέλεσμα σε 2.800 θέσεις οικογενειακών γιατρών που προκήρυξε ο ΕΟΠΥΥ, ανταποκρίθηκαν μόλις 625 γιατροί.
Η Ελληνική Εταιρία Γενικής – Οικογενειακής Ιατρικής, μέλη της οποίας είχαν ανταποκριθεί στην πρόσκληση του ΕΟΠΥΥ χαρακτηρίζει την προωθούμενη σύμβαση από τον Οργανισμό ως “μνημείο προχειρότητας”…
Διαβάστε παρέμβαση του αντιπροέδρου της ΕΛΕΓΕΙΑ:
Μικρός αριθμός συναδέλφων, συμπεριλαμβανομένου και εμένα, ανταποκρίθηκαμε στη πρόσκληση του ΕΟΠΥΥ για σύμβαση με ιδιώτες Οικογενειακούς Ιατρούς. Πολλοί από εμάς το επιλέξαμε θέλοντας να βάλουμε πλάτη στην θέσπιση επιτέλους και στην Ελλάδα ενός οργανωμένου συστήματος ΠΦΥ βασισμένου στον οικογενειακό ιατρό, προς χάρη τόσο της ειδικότητας μας, που θα αποκτούσε τη θέση που της αρμόζει και που κατέχει σε όλα τα σύγχρονα συστήματα υγείας, αλλά και του πολίτη που θα απολάμβανε καλύτερες υπηρεσίες υγείας σε χαμηλότερο κόστος. Και το επιλέξαμε αποδεχούμενοι μια εκ των προτέρων γνωστή μείωση της αποζημίωσης μας ανά επίσκεψη της τάξης του 45% (από 10 ευρώ μικτά στα 5,5 ευρώ) και ένα σημαντικότατο περιορισμό των βαθμών ελευθερίας μας (επιβολή ωραρίου, συγκεκριμένος αριθμός ημερών άδειας, ραντεβού που θα κλείνονται από call center, κλπ).
Δυστυχώς οι όποιες προσδοκίες μας διαψεύστηκαν.
Το σχέδιο σύμβασης που δόθηκε από τον ΕΟΠΥΥ, μνημείο προχειρότητας με λάθος (;) σε κομβικής σημασίας θέμα- αν επιτρέπεται να λαμβάνουμε αμοιβή για ασθενείς της λίστας μας που μας επισκέπτονται εκτός του δεσμευμένου από τον ΕΟΠΥΥ καθημερινού τετράωρου, οι ομιχλώδεις και ελλείπεις διευκρινήσεις που δόθηκαν για το πώς θα λειτουργεί ένας οικογενειακός ιατρός συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ, καθώς και η απουσία διορθωτικών κινήσεων, που ζητήσαμε μετ’ επιτάσεως και που παραπέμπονται στις καλένδες, μας αναγκάζουν να υπαναχωρήσουμε από την πρόθεση μας να συμβληθούμε με τον ΕΟΠΥΥ.
Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να έρθει προ των ευθυνών του προς τους ασφαλισμένους του, έστω την ύστατη στιγμή- αύριο λήγει η προθεσμία για την υπογραφή των συμβάσεων όσων «πέτυχαν» στην πρόσκληση ενδιαφέροντος… Μάλιστα έχει ανακοινώσει πως στις 15 Ιουλίου λύονται οι μέχρι τώρα συμβάσεις του με Γενικούς Γιατρούς, Παθολόγους και Παιδιάτρους. Οι πολίτες της χώρας δυστυχώς δεν θα μπορούν να βρουν γιατρό για να καλύψουν τις ανάγκες υγείας τους σε πρωτοβάθμιο επίπεδο, καθώς άνω του 70% του πληθυσμού των αστικών περιοχών ήταν προγραμματισμένο να εξυπηρετηθούν από ιδιώτες συμβεβλημένους, κι αυτό πριν από την παταγώδη αποτυχία των προκηρύξεων των ΤΟΜΥ, που όσο κι αν ψάχνουν γιατρούς δεν βρίσκουν… Για να αποφευχθεί ο ορατός επερχόμενος κίνδυνος, το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να απαντήσουν μια σειρά από ερωτήματα μας και μάλιστα να δώσουν και τη σωστή απάντηση σε αυτά…
1) Ποια η νομική ισχύς της διευκρίνησης του ΕΟΠΥΥ (από 19/6) πως «οι ιδιώτες συμβεβλημένοι οικογενειακοί ιατροί εξυπηρετούν τον εγγεγραμμένο πληθυσμό τους και δεν εισπράττουν επιπλέον αμοιβή, όταν ο δικαιούχος προσέρχεται εντός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρού (υπονοώντας πως επιτρέπεται να λαμβάνουν αμοιβή, όταν οι δικαιούχοι προσέρχονται εκτός του ωραρίου). Με την επισήμανση των εξαιρέσεων των περιπτώσεων που τίθενται με τους όρους 4,6 και 13 των Υποχρεώσεων της ανωτέρω σύμβασης», όταν στην ίδια τη σύμβαση που καλούμαστε να υπογράψουμε αναφέρεται ρητά και μάλιστα στην υποχρέωση 13, που η διευκρίνιση εξαιρεί, πως ο συμβεβλημένος οικογενειακός ιατρός «δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή των υπηρεσιών του στους δικαιούχους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., που είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο του και απαγορεύεται ρητά να ζητήσει ή να εισπράξει επιπλέον αμοιβή».
2) Τι σημαίνει «όταν ο δικαιούχος προσέρχεται εντός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρού» σε συνδυασμό με την υποχρέωση του που απορρέει από τη σύμβαση (υπ’ αριθμόν 13, επίσης στις εξαιρέσεις της διευκρίνησης) πως «οφείλει να εξυπηρετεί πέρα από τα προγραμματισμένα ραντεβού του και τα έκτακτα περιστατικά που προκύπτουν στον εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης του». Μήπως σημαίνει πως όποιον προσέλθει στο ιατρείο μέσα στο δηλωμένο ωράριο με οποιαδήποτε κατά τη γνώμη του έκτακτη αιτία, ο γιατρός θα είναι υποχρεωμένος να τον βλέπει δωρεάν (κάτι σαν τις τράπεζες, που όποιος μπει μέχρι να κλείσουν οι πόρτες εξυπηρετείται…);
Πως θα αντιμετωπίζονται τα έκτακτα περιστατικά, όταν τα ραντεβού θα είναι δεσμευμένα από τακτικά περιστατικά; Τα τακτικά περιστατικά θα καθυστερούν; Ποιος θα λύνει τις διενέξεις μεταξύ ασθενών, αλλά και μεταξύ γιατρού- ασθενούς; Γιατί δεν επιλέγεται η λύση που είχαμε προτείνει των slots στο ημερήσιο πρόγραμμα για ραντεβού που θα κλείνονται αυθημερόν από ασθενείς με έκτακτα προβλήματα;
3) Πως είναι δυνατόν κάποιος να αναμένει από τους ιατρούς που αμείβονται με ψιχία να πραγματοποιούν, με ιδία μέσα, κατ’ οίκον επισκέψεις σε ασθενείς οι οποίες «δεν αποζημιώνονται με επιπλέον ποσό από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και πραγματοποιούνται και εκτός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρείου του» (εξαίρεση υπ.αριθμ. 6 της διευκρίνησης)…
4) Τι σημαίνει «Οι ημέρες μη παροχής υπηρεσιών σε δικαιούχους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δεν μπορούν να ξεπερνούν τις είκοσι (20) σε ετήσια βάση»; Αυτές περιλαμβάνουν και τις επίσημες αργίες του κράτους; Γιατί δεν είναι όσες οι ημέρες άδειας όλων των εργαζόμενων; Δεν κινδυνεύουν αυτοί από burn-out; Γιατί δεν προβλέπονται και για τους ιδιώτες οικογενειακούς ιατρούς ημέρες επιστημονικής άδειας, όπως προβλέπονται 15 ημέρες για τους οικογενειακούς ιατρούς των ΤΟΜΥ;
5) Πως θα κλείνονται τα ραντεβού τελικά; Μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος της ΗΔΙΚΑ; Θα υπάρχει και κάποιο call center για τους μη εξοικειωμένους με τους Η/Υ (ηλικιωμένους, κ.α.). Μήπως τελικά η καλύτερη λύση θα είναι η επιστροφή στο παρελθόν… με τη δωρεάν επίσκεψη να κερδίζουν οι 16 πρώτοι που θα στήνονται μπροστά στην πόρτα του ιατρείου από τις πρώτες πρωινές ώρες;
6) Τα ραντεβού θα κλείνονται ανά 15 λεπτά, όπως και στις ΤΟΜΥ ή θα υπάρξει και σε αυτό το τομέα κάποια ευχάριστη έκπληξη;
7) Ποιος θα απαντά τα δεκάδες τηλεφωνήματα των ασφαλισμένων… Φυσικά το budget δεν επαρκεί για γραμματειακή ή νοσηλευτική υποστήριξη…
Αν οι σωστές απαντήσεις στα ερωτηματικά αυτά που βασανίζουν τους γιατρούς δεν έρθουν και δεν θα έρθουν όπως φαίνεται μέχρι και αύριο, είμαστε υποχρεωμένοι, για να διασώσουμε την αξιοπρέπεια μας και με το αίσθημα της ευθύνης μας προς τους ασθενείς μας να βαρύνει, να αρνηθούμε την υπογραφή των συμβάσεων και να την παραπέμψουμε και εμείς στα καλένδες, όταν και αν έρθουν βελτιώσεις στους όρους.