Αποκαλυπτικά στοιχεία: 1 στους 11 παρουσιάζει προβλήματα υγείας μετά από συμβουλές που είδε στο TikTok
Αίσθηση, αλλά και έντονο προβληματισμό, προκαλούν τα στοιχεία για την απήχηση που φαίνεται να έχει ένα μέσο όπως το TikTok στους ανθρώπους που θέλουν να μάθουν περισσότερα για ένα πρόβλημα υγείας ή αναζητούν συμβουλές υγείας και ευεξίας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της εφαρμογής personal trainer Zing Coach σε δείγμα 1.000 χρηστών που χρησιμοποιούν την εφαρμογή, το 56% των χρηστών της «Gen Z» (των ατόμων που γεννήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2010, δηλαδή χονδρικά μεταξύ 1996 και 2015) απευθύνεται στο TikTok για συμβουλές υγείας και ευεξίας. Μάλιστα, για 1 στους 3, το TikTok αποτελεί τη βασική πηγή ενημέρωσής του για θέματα υγείας.
Σύμφωνα με τον Walter Gjergja, Chief Wellness Officer στην Zing Coach, η νέα αυτή γενιά στρέφεται στο TikTok, στην Google και στο YouTube για συμβουλές, επειδή είναι γρήγορο και δωρεάν.
Με αυτόν τον τρόπο, όμως, όπως λέει, οι χρήστες αυτοί διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να πέσουν θύμα παραπληροφόρησης, όπως και να αναπτύξουν προβλήματα αυτοπεποίθησης σε σχέση με την εξωτερική τους εμφάνιση.
Ένας στους 11 Αμερικανούς είχε προβλήματα υγείας μετά από συμβουλές στο TikTok
Χαρακτηριστική περίπτωση της ζημιάς που μπορεί να υποστεί κανείς αν εμπιστευθεί τα social media για θέματα υγείας ήταν η περίπτωση μίας γυναίκας που εμπιστεύθηκε ένα βίντεο στο TikTok που προέβαλε ως ευεργετικό για την υγεία το να κοιτάς τον ήλιο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει η όρασή της.
Σύμφωνα με τον οπτομέτρη και αναπληρωτή καθηγητή κλινικής οπτομετρίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο Aaron B. Zimmerman, η ασθενής του υπέστη μόνιμη βλάβη στον αμφιβληστροειδή της.
«Υποψιάζομαι ότι επαγγελματίες όλων των ειδικοτήτων έχουν δει ασθενείς που έχουν υποστεί βλάβη από αμφιλεγόμενο περιεχόμενο σε διάφορα μέσα», δήλωσε ο ίδιος στο Healthline.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της Zing Coach, 1 στα 3 άτομα παραδέχεται ότι δεν ελέγχει την ορθότητα των συμβουλών ευεξίας που βλέπει στο TikTok, ενώ 1 στους 10 είπε ότι ο μεγάλος αριθμός «likes» ή ακολούθων αρκεί για να θεωρήσει αξιόπιστο έναν influencer — ανεξάρτητα από το επαγγελματικό του υπόβαθρο.
«Όταν βλέπουμε έναν λογαριασμό με εκατομμύρια ακόλουθους και βίντεο με άπειρα θετικά σχόλια από άλλους χρήστες, η πρώτη μας σκέψη είναι ότι οι πληροφορίες που δίδονται πρέπει να είναι αληθινές. Ωστόσο, τα likes και η δέσμευση δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση ένδειξη της αξιοπιστίας ενός influencer», λέει ο Gjergja.
Στην τελική, για πολλούς influencers, αυτά που προωθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα μέσο βιοπορισμού και κάποιοι διαδίδουν παραπληροφόρηση αν αυτό πληρώνει αρκετά καλά, προσθέτει.
Επιπλέον, όσο πιο «σέξι» και συναρπαστικό είναι ένα βίντεο, τόσο περισσότερο θα κυκλοφορήσει.
«Οι θεωρίες συνωμοσίας έχουν εκατομμύρια προβολές επειδή οι άνθρωποι πιστεύουν ότι κατέχουν ένα μυστικό που η κυβέρνηση δεν θέλει να γνωρίζουν», λέει η Katrine Wallace, επιδημιολόγος και επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις στο Σικάγο, που την περίοδο της πανδημίας έκανε βίντεο ενημερωτικού περιεχομένου για την Covid-19 στο TikTok.
«Οι αλγόριθμοι λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε, αν ακολουθείτε άτομα που διαδίδουν παραπληροφόρηση, τότε να λαμβάνετε συνεχώς κακές πληροφορίες, και, αν παίρνετε όλη σας την πληροφόρηση από εκεί, τότε υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ατόμων που δεν έχει αξιόπιστη ενημέρωση», προσθέτει.
Φωτογραφία: iStock
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Oatzempic: Το νέο trend στο TikTok για αδυνάτισμα – Τι λένε οι ειδικοί
Πως αντιμετωπίζουμε το τσίμπημα από τσούχτρα ή μέδουσα
Η σόγια βοηθά τα παιδιά να έχουν καλύτερες επιδόσεις στην τάξη [μελέτη]