Καρκίνος στο πάγκρεας: Σημαντική επιστημονική ανακάλυψη με ελληνική συμμετοχή δημιουργεί ελπίδες για θεραπεία

• Iatropedia newsroom
Ο καρκίνος στο πάγκρεας έχει τα χειρότερα ποσοστά επιβίωσης από όλες τις πιο κοινές μορφές της νόσου

Οι επιστήμονες έκαναν μια κρίσιμη ανακάλυψη στο DNA που θα μπορούσε να βοηθήσει στη θεραπεία ενός από τους πιο θανατηφόρους καρκίνους.

Ομάδα ερευνητών από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ ανακάλυψε ότι ο καρκίνος στο πάγκρεας είναι σε θέση να «απενεργοποιεί» μόρια σε ένα από τα πιο σημαντικά γονίδια του σώματος, βοηθώντας την ασθένεια να εξελιχθεί και να εξαπλωθεί γρήγορα.

Ο καρκίνος στο πάγκρεας είναι ο 12ος πιο συχνός καρκίνος παγκοσμίως, με περισσότερα από μισό εκατομμύριο άτομα να διαγιγνώσκονται κάθε χρόνο. Έχει τα χειρότερα ποσοστά επιβίωσης από όλες τις πιο κοινές μορφές της νόσου.

Η Δρ Μαρία Χατζηαποστόλου, του Κέντρου Έρευνας για τον Καρκίνο John van Geest του Πανεπιστημίου Nottingham Trent, ανέφερε πως ευελπιστεί ότι η έρευνα θα βοηθήσει να ανοίξει ο δρόμος για πιθανές νέες θεραπείες στο μέλλον.

Και πρόσθεσε: «Ο καρκίνος του παγκρέατος έχει τη χαμηλότερη επιβίωση από όλους τους 20 κοινούς καρκίνους. Η επιβίωση των ασθενών πέραν των πέντε ετών έχει βελτιωθεί ελάχιστα και επομένως είναι εξαιρετικά σημαντικό να βρούμε νέους τρόπους για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτήν την ασθένεια, πώς εξαπλώνεται και γιατί είναι τόσο επιθετική».

Ο καρκίνος στο πάγκρεαςς συχνά διαγιγνώσκεται σε προχωρημένο στάδιο, όταν οι θεραπευτικές επιλογές είναι πλέον περιορισμένες, με περισσότερους από τους μισούς ασθενείς να πεθαίνουν εντός τριών μηνών από τη διάγνωση. Από τη νόσο έχουν πεθάνει, μεταξύ άλλων, και διασημότητες όπως οι Άλαν Ρίκμαν, Τζον Χερτ, Στιβ Τζομπς και Πάτρικ Σουέιζι.

Πώς οδηγήθηκαν στην ανακάλυψη

Για τη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Gastro Hep Advances, οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα υγιών ιστών, καθώς και ιστών από ασθενείς με καρκίνο στο πάγκρεας. Διαπίστωσαν ότι οι καρκίνοι του παγκρέατος πυροδοτούσαν μια διαδικασία που είναι γνωστή ως «μεθυλίωση του DNA», η οποία οδηγούσε στην απενεργοποίηση μορίων στο σε κανονικές συνθήκες ευεργετικό γονίδιο HNF4A, επιτρέποντας στους όγκους να αναπτυχθούν εξαιρετικά γρήγορα. Το γονίδιο HNF4A είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρώπινη υγεία επειδή βοηθά πολλά από τα όργανα του σώματος να λειτουργούν σωστά.

«Η απώλεια του HNF4A οδηγεί στην ανάπτυξη και επιθετικότητα του καρκίνου του παγκρέατος και πλέον γνωρίζουμε ότι συσχετίζεται με τα χαμηλά ποσοστά επιβίωσης των ασθενών», ανέφερε η κ. Χατζηαποστόλου.

Στην έρευνα συμμετείχαν επίσης επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια και το ιατρικό κέντρο Cedars-Sinai στο Λος Άντζελες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Σκέφτεστε να κόψετε το κρέας; Ρωτήστε πρώτα τα γονίδιά σας

Το Ozempic μπορεί να συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο άνοιας και χρήσης νικοτίνης

Πέντε συμβουλές για τις ευπαθείς ομάδες κατά τη διάρκεια του καύσωνα, από τον Πρύτανη του ΕΚΠΑ