“Οδύσσεια στα Φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ”: Οι ασθενείς περιγράφουν τις εμπειρίες τους
Η διοίκηση του Οργανισμού βρίσκεται τακτικά αντιμέτωπη με παράπονα από την πλευρά των Συλλόγων των ασθενών, καθώς τα Φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ είναι μόλις 36 σε όλη τη επικράτεια, ενώ η υποστελέχωση τους σε προσωπικό καταλήγει σε ατελείωτες ουρές και αναμονές για τους ασφαλισμένους.
Το Iatropedia δίνει βήμα σε τέσσερις Ομοσπονδίες και Συλλόγους ασθενών
Οι ασθενείς μας περιγράφουν την Οδύσσεια που περνούν στα Φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ για να προμηθευτούν τα σωτήρια φάρμακα υψηλού κόστους, που είναι απαραίτητα για να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές και σε κάποιες περιπτώσεις ανίατες ασθένειες, από τις οποίες πάσχουν.
Η πολυδιαφημισμένη εφαρμογή του προγράμματος της “κατ’ οίκον παράδοσης φαρμάκων” που θα πρόσφερε σημαντική βοήθεια και διέξοδο στους ασθενείς βαδίζει με … πιλοτικούς ρυθμούς χελώνας, ενώ την ίδια στιγμή καρκινοπαθείς και ανοσοκατεσταλμένοι ρισκάρουν ακόμα και τη ζωή τους, όπως μας λένε, για να συνωστίζονται στις ουρές, εκτεθειμένοι σε ιούς και λοιμώξεις.
Δείτε πως θα γίνεται το delivery φαρμάκων στο σπίτι από τον ΕΟΠΥΥ
-
Βάσω Μαράκα, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ασθενών με Σκλήρυνση κατά Πλάκας (ΠΟΑμΣΚΠ):
“Τα’χουμε πει και ξαναπεί, δεκάδες φορές στον ΕΟΠΥΥ”
“Είναι ατελείωτη η ταλαιπωρία για μας στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Προχθές πήγα στο φαρμακείο της Καλλιθέας για να πάρω το φάρμακο μου μου κι άκουσα τα εξ’ αμάξης από τους υπόλοιπους, γιατί κάθισα διπλή σειρά, αφού δεν γινόταν αλλιώς. Κάποιες φορές αναγκάζομαι να κάνω εξουσιοδοτήσεις σε διάφορους γνωστούς μου να με εξυπηρετούν, ενώ πηγαίνω κι εγώ μαζί και περιμένω στο αυτοκίνητο”, λέει η κα. Βάσω Μαράκα.
Η πρόεδρος της Ομοσπονδίας των ασθενών που πάσχουν από πολλαπλή σκλήρυνση, έχει ζητήσει επανειλημμένα από τη Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, να δώσει λύση: “’Εχουμε κάνει συνάντηση με διευθυντικά στελέχη του ΕΟΠΥΥ, τα έχουμε πει και τα’ χουμε ξαναπεί και τα κατέγραψαν κι όλα καλά… Από κει και πέρα, τι να κάνουμε, πείτε μου εσείς…Κάναμε μια διαμαρτυρία πριν από 1 μήνα, για το φαρμακείο στην Ομόνοια. Θορυβήθηκαν. Πρέπει κάθε μέρα να τους ενοχλείς. Θέλουμε να ζητήσουμε πάλι συνάντηση με τον ΕΟΠΥΥ”, λέει η κα. Βάσω Μαράκα.
Οσο για το πρόγραμμα παράδοσης φαρμάκων στο σπίτι; “Δεν ξέρω τίποτα”, μας λέει, “αν ήταν θα το είχα κάνει κι εγώ”.
-
Τίνα Κουκοπούλου, πρόεδρος του Συλλόγου Ασθενών με Ψωρίαση και Ψωριασική αρθρίτιδα «Επιδέρμια»:
“Σε άλλη ουρά για τα φάρμακα και σε άλλη για τις ενέσεις”
Οι ασθενείς με ψωρίαση και ψωριασική αρθρίτιδα προμηθεύονται από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ βιολογικούς παράγοντες -πρωτότυπα ή βιο-ομοειδή- και επίσης χάπια (κυκλοσπορίνες κλπ).
“Οι ουρές από προσωπική πείρα το λέω, είναι πολύ μεγάλες και εδώ στη Θεσσαλονίκη, αν και σε σύγκριση με την Αθήνα, που είναι σχεδόν τρεις ώρες, σ’ εμάς είναι λιγότερο”, λέει η Τίνα Κουκοπούλου. “Είναι μεγαλύτερες οι αναμονές από το παρελθόν κι αυτό, έχουμε ακούσει ότι οφείλεται σε περικοπές προσωπικού στον ΕΟΠΥΥ. Επίσης, έχει να κάνει και με το ωράριο λειτουργίας. Δηλαδή τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ δεν θα έπρεπε να είναι, όπως τα εμπορικά καταστήματα, τρία απογεύματα την εβδομάδα ανοιχτά; Γιατί δυστυχώς στην συμπρωτεύουσα υπάρχει ένα φαρμακείο, το οποίο λειτουργεί μόνο ένα απόγευμα την εβδομάδα. Οπότε ο κόσμος αναγκάζεται να φεύγει από τη δουλειά του το πρωί. Επίσης, πείτε μου πόσα πρωινά να φύγω από τη δουλειά μου, αν χρειάζεται να πάω π.χ. σε άλλο φαρμακείο για τα φάρμακα και σε άλλο για τις ενέσεις μου; Και να πρέπει να στηθώ και δύο φορές στην ουρά! Ειδικά με τους ασθενείς σε ανοσοκαταστολή, όταν τα φαρμακεία είναι μέσα στο ΙΚΑ που σέρνονται ασθένειες, δεν είναι και το καλύτερο περιβάλλον για μας”.
Οσο για την παράδοση φαρμάκων στο σπίτι; “Η μόνη ενημέρωση που είχαμε ήταν πριν πολύ καιρό ήταν μέσω των ΕΛ.ΤΑ. που μας είπαν για μεταφορά φαρμάκων με πληρωμή, με χρέωση δική μας. Ως Σύλλογος επίσημα, δεν έχουμε καμία ενημέρωση, ώστε να μπορούμε κι εμείς στη συνέχεια να ενημερώσουμε τα μέλη μας”, καταλήγει η πρόεδρος του “Επιδέρμια”.
Απίστευτο! 500 χιλιόμετρα απόσταση στέλνουν τους ασθενείς για τα ακριβά ογκολογικά φάρμακα
-
Ιωάννα Αλυσανδράτου, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Ατόμων με Πνευμονική Υπέρταση:
“Φοβόμαστε γιατί αν δεν πάρουμε εγκαίρως τα φάρμακά μας κινδυνεύουμε”
Οι ασθενείς που πάσχουν από το σπάνιο και βαρύ νόσημα της πνευμονικής υπέρτασης, όχι μόνο ταλαιπωρούνται, αλλά και κινδυνεύουν στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, λέει η πρόεδρος του Συλλόγου: “Εμείς δεν επιτρέπεται να συγχρωτιζόμαστε με άλλους ασθενείς, λόγω των ιώσεων είναι πολύ επικίνδυνο. Υπάρχει ασθενής που έχει καρδιακή ανεπάρκεια, δεν μπορεί αυτός ο ασθενής να σταθεί στην ουρά. Πολλές φορές γίνονται και καυγάδες στις ουρές. Η διαδικασία έχει χειροτερέψει, διότι ζητούν ταυτότητες, βιβλιάρια, ζητούν να είμαστε παρόντες. Υπάρχει γραφειοκρατία. Είναι μια διαδικασία πολύ δύσκολη κι οι δικοί μας ασθενείς ταλαιπωρούνται πολύ”, λέει η κα. Αλυσανδράτου.
Οι ασθενείς με πνευμονική υπέρταση μέχρι να καταργηθούν οριστικά τα βιβλιάρια υγείας, αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την ταυτοποίηση των στοιχείων τους, οπότε δεν μπορούν να κάνουν και χρήση της υπηρεσίας για την παράδοση φαρμάκων στο σπίτι: “Εμείς, όσο δεν έχει λυθεί το θέμα του βιβλιαρίου θα ταλαιπωρούμαστε. Περιμένουμε να φύγει το βιβλιάριο από τη μέση, οπότε να απλοποιηθεί η διαδικασία. Δηλαδή να εκτελεί ο ασθενής την συνταγή του, όπως κάναμε παλιά. Ζητούσαμε από τον ΕΟΠΥΥ το ακριβό φάρμακο, ή εμείς σαν σύλλογος ή ο ίδιος ο ασθενής, ειδοποιούσαμε τον ΕΟΠΥΥ ότι θα έρθει ο ασθενής να εκτελέσει τη συνταγή υψηλού κόστους και τέλος”, λέει η πρόεδρος του Συλλόγου.
Δύο ασθενείς με πνευμονική υπέρταση, έκαναν χρήση της υπηρεσίας delivery φαρμάκων στο σπίτι, λέει η κα. Αλυσανδράτου: “Οι ασθενείς μας φοβούνται και δεν εμπιστεύονται προς το παρόν τη διαδικασία με την παράδοση φαρμάκων στο σπίτι, γιατί τα φάρμακα μας αν δεν τα πάρουμε στην ώρα μας θα πεθάνουμε, δεν είναι απλό. Λένε, αν είναι να ρισκάρω…καλύτερα να πηγαίνω στις ουρές”, τονίζει η πρόεδρος του Συλλόγου. Ωστόσο, δύο ασθενείς με πνευμονική υπέρταση που κατοικούν σε πολύ μακρινές περιοχές, στην Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη, έκαναν χρήση της υπηρεσίας, λέει: “Δύο ασθενείς μας έκαναν χρήση της υπηρεσίας μέσω της courier. Δεν είχαμε τραγικά θέματα. Εμείς στην Αθήνα δεν έχουμε κάνει χρήση αυτής της υπηρεσίας”, καταλήγει.
-
Κατερίνα Κουτσογιάννη, πρόεδρος Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης και του ΡευΜΑζην
“Το μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει στους ασθενείς που μένουν σε χωριά”
“Υπάρχουν μόνο δύο μόνο φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ στο Ηράκλειο και στα Χανιά, τα οποία εξυπηρετούν πολύ καλά τους ασθενείς που μένουν στις πόλεις”, μας λέει η κα. Κατερίνα Κουτσογιάννη. “Δουλεύουν και απογεύματα κάποιες μέρες, δύο μέρες νομίζω. Είναι και οι υπάλληλοι πολύ ευαισθητοποιημένοι”, αναφέρει χαρακτηριστικά. ‘Ομως, συμπληρώνει ότι υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα με τους ασθενείς που μένουν σε άλλους νομούς, στο Ρέθυμνο και τον ‘Αγιο Νικόλαο και κυρίως στα χωριά:
“Οι άνθρωποι από τα χωριά πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, μπορεί και 50 – 60 χιλιόμετρα. Αυτό εξακολουθεί να είναι μεγάλο πρόβλημα. Αυτοί οι ασθενείς ταλαιπωρούνται πολύ. Γι’ αυτό μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η υπηρεσία της εξυπηρέτησης στο σπίτι κι εμείς την έχουμε προτείνει επανειλλημμένα. Θα είναι πολύ σημαντικό αυτό”.
Η κα. Κουτσογιάννη καταλήγει: “Είναι λίγο περίεργη η κατάσταση, γιατί κάπως την έχουμε συνηθίσει αυτή την ταλαιπωρία. Θεωρείται αυτονόητη η διαδικασία για μας, όταν πρόκειται για φάρμακα που παίρνουμε από τον ΕΟΠΥΥ”.
Στα νησιά το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο, ομολογούν οι ασθενείς, απ’ ότι στην ηπειρωτική Ελλάδα. Στις Κυκλάδες για παράδειγμα, υπάρχει μόνο ένα φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στη Σύρο, οπότε οι ασθενείς από τα γύρω νησιά, π.χ. από τη Σαντορίνη, για να προμηθευτούν τα φάρμακά τους, θα πρέπει να βρεθούν στη Σύρο ή στην Αθήνα.