Iatropedia

Ομόφωνο «ΝΑΙ» στη χρήση μάσκας στο σχολείο από την Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία

Σε ένα επιστημονικό κείμενο με τίτλο "Ομοφωνία" η Ελληνική Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία απαντά σε όλες τις αμφισβητήσεις και απορίες σχετικά με την αναγκαιότητα, αλλά και την ορθή χρησιμοποίηση της μάσκας στο σχολείο.

Είκοσι μέλη* της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας με την συμβολή του Αν. καθηγητή Παιδιατρικής – Λοιμωξιολογίας Χαράλαμπου Ανταχόπουλου και του Πανεπιστημιακού Υπότροφου ΑΠΘ Παιδιατρικής – Λοιμωξιολογίας Ηλία Ηωσιφίδη, απαντούν σε όλα τα επιχειρήματα των «αντιρρησιών της μάσκας στο σχολείο», με παραμπομπή σε επιστημονικές πηγές και μελέτες της παγκόσμιας βιβλιογραφίας για τον νέο κορονοϊό SARS-CoV-2.

Οι επιστήμονες είναι κατηγορηματικοί: «Δεν υπάρχουν δεδομένα μέχρι σήμερα που να υποστηρίζουν ότι η χρήση μάσκας είναι επιβλαβής για την υγεία των παιδιών, ενώ το διοξείδιο του άνθρακα δεν εγκλωβίζεται στη μάσκα».

Οι γιατροί δίνουν, επίσης, όλες τις χρήσιμες συμβουλές που χρειάζονται οι γονείς για εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τη μάσκα στο σχολείο, ως αναγκαίο μέσο προστασίας της μαθητικής κοινότητας αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας από την πανδημία του κορονοϊού.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΟΠΝΕΥΜΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

ΟΜΟΦΩΝΙΑ 11-09-2020

Οδηγίες για τη χρήση μάσκας στο σχολείο

Οι αναγνωρισμένοι τρόποι προφύλαξης από τον κορωνοϊό είναι:

1. Σχολαστική υγιεινή των χεριών και αποφυγή επαφής τους με μάτια, μύτη και στόμα.

2. Επαρκής αερισμός χώρων.

3. Διατήρηση απόστασης (τουλάχιστον 1,5 μέτρου) μεταξύ μας.

4. Χρήση μάσκας προσώπου.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα παιδιά όταν είναι στο σχολείο:

Γι΄ αυτό πρέπει να φοράνε μάσκα.

Συστάσεις

Συχνές ερωτήσεις

Ποια μάσκα είναι κατάλληλη για το σχολείο;

Οι υφασμάτινες μάσκες είναι επαρκείς για σχολική χρήση. Ωστόσο, μεγαλύτερη σημασία έχει η σωστή χρήση τους. Οι μάσκες πρέπει να εφαρμόζουν καλά καλύπτοντας τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι του παιδιού. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν τη μάσκα που ταιριάζει καλύτερα στο παιδί τους.

Πώς θα εκπαιδεύσω το παιδί και πως θα φροντίσω ώστε η μάσκα του να παραμένει σε καλή κατάσταση;

Τα παιδιά με άσθμα ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες; Πρέπει να φορούν κάποιου άλλου είδους μάσκα ή και να μη φορούν καθόλου;

Τα παιδιά με άσθμα που ελέγχεται ικανοποιητικά με την φαρμακευτική αγωγή, δεν ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες για σοβαρή νόσηση από κορωνοϊό, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα. Η χρήση μάσκας γι’ αυτά τα παιδιά είναι απόλυτα ασφαλής, όπως ακριβώς και για τους συμμαθητές τους. Τα προφυλάσσει γενικότερα από αναπνευστικούς ιούς που μπορεί να πυροδοτήσουν ασθματική κρίση. Τα παιδιά με βαρύ μη επαρκώς ελεγχόμενο άσθμα, που στη χώρα μας είναι πολύ λίγα σε αριθμό, πιθανώς διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για σοβαρή νόσηση. Η χρήση της μάσκας, όχι μόνο δεν αντενδείκνυται, αλλά επιβάλλεται για την καλύτερη προστασία των παιδιών αυτών.

Μπορεί η χρήση της μάσκας να προκαλέσει δυσκολία στην αναπνοή ή να επηρεάσει την ανάπτυξη των πνευμόνων του παιδιού;

Όχι, δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα μέχρι σήμερα που να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.

Μήπως η μάσκα εμποδίζει την εκπνοή του διοξειδίου του άνθρακα;

Όχι. Τα μόρια του εκπνεόμενου διοξειδίου είναι τόσο μικροσκοπικά που δεν μπορούν να παγιδευτούν σε μια μάσκα. Υπενθυμίζεται πως πολλοί επαγγελματίες υγείας, όπως οι γιατροί στα χειρουργεία, αλλά και οι οδοντίατροι, χρησιμοποιούν τις μάσκες πολλές ώρες της ημέρας και για πολλά χρόνια, χωρίς καμιά επίπτωση στην υγεία τους.

Μπορεί αντί για τη μάσκα ένα παιδί να χρησιμοποιήσει ασπίδα προσώπου;

Οι ασπίδες προσώπου χρησιμοποιούνται κυρίως για την προστασία των ματιών από μολυσμένα σταγονίδια. Έχει φανεί ότι παρέχουν κάποια προφύλαξη η οποία όμως είναι κατώτερη σε σχέση με τη χρήση μάσκας, καθώς σταγονίδια μπορούν να περάσουν από το πλάι της ασπίδας με αποτέλεσμα να μην προστατεύει το ίδιο το παιδί και τους γύρω του.

Ποιές είναι οι ευπαθείς ομάδες στα παιδιά που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή;

Στις ευπαθείς ομάδες ανήκουν τα παιδιά με:

  1. Σοβαρό μη ελεγχόμενο άσθμα
  2. Κυστική ίνωση
  3. Χρόνιες διάμεσες πνευμονοπάθειες
  4. Τραχειοστομία ή με μηχανική υποστήριξη της αναπνοής
  5. Ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής (χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς οργάνου)
  6. Θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες, όπως παιδιά με ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου
  7. Σακχαρώδη διαβήτη
  8. Μεσογειακή αναιμία

Ιδιαίτερα για τα ευπαθή παιδιά που προαναφέρθηκαν, προτιμώνται οι χειρουργικές μάσκες ή οι μάσκες υψηλής προστασίας (πχ. FFP2 ή Ν95) έναντι της απλής υφασμάτινης.

Οι παραπάνω οδηγίες συντάχθηκαν από την ομάδα εργασίας της Ελληνικής Παιδοπνευμονολογικής εταιρείας .

* Τα μέλη της ομάδας εργασίας (αλφαβητικά) ήταν: Μανώλης Αλεξόπουλος, Μιχάλης Ανθρακόπουλος, Παναγιώτης Γιάλουρος, Δήμος Γίδαρης, Κώστας Δούρος, Νίκος Καρανταγλής, Χάρης Κατσαρδής, Φώτης Κυρβασίλης, Ελένη Μχαηλίδου, Χάρης ΄Οψιμος, Μάριος Παπαδόπουλος, Μανώλης Παρασκάκης, Αργυρή Πετροχείλου, Κώστας Πρίφτης, Ιωάννης Τσανάκας, Φάνης Τσιλιγιάννης, Σωτήρης Φούζας, Κατερίνα Χαϊδοπούλου, Ελπίδα Χατζηαγόρου, Αθανάσιος Χατζημιχαήλ.

Η ομάδα εργασίας ευχαριστεί θερμά τον Αν. καθηγητή Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Χαράλαμπο Ανταχόπουλο και τον Πανεπιστημιακό Υπότροφο ΑΠΘ Παιδιατρικής- Λοιμωξιολογίας Ηλία Ηωσιφίδη, για την συμβολή τους στη σύνταξη του κειμένου.

Περισσότερες πληροφορίες – Βιβλιογραφικές αναφορές

  1. WHO
    WHO-2019-nCoV-IPC_Masks-Children-2020.1-eng.pdf
  2. American Academy of Pediatrics, https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/COVID-19/Pages/Mask-Mythbusters.aspx
  3. To mask or not to mask children to overcome COVID-19, Susanna Esposito1,2 & Nicola Principi, European Journal of Pediatrics (2020) 179:1267–1270
  4. Universal use of face masks for success against COVID-19: evidence and implications for prevention policies, Susanna Esposito, Nicola Principi, Chi Chi Leung, Giovanni Battista Migliori, Eur Respir J 2020; in press (https://doi.org/10.1183/13993003.01260-2020).
  5. CONSIDERATION OF FACE SHIELDS AS A RETURN TO SCHOOL OPTION https://www.acialliance.org/page/consideration-of-face-shields-as-return-to-school-option
  6. ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS-CoV-2 ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ, σελίδες 13-17 https://eody.gov.gr/wpcontent/uploads/2020/09/COVID_%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1_%CE%BF%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CF%82%CE%91%CF%8D%CE%B3%CE%BF%CF%85%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82-2020.pdf
  7. ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ με βίντεο για το σωστό τρόπο χρήσης μάσκας
    1. https://youtu.be/9Tv2BVN_WTk
    2. https://youtu.be/ciUniZGD4tY
    3. https://youtu.be/adB8RW4I3o4
      1. Η χρήση της μάσκας στα παιδιά -Πανεπιστήμιο Κύπρου.

https://iliaktida.eu/covid-19-και-χρήση-μάσκας-προσώπου/