Προσωπικός Γιατρός: Εγγραφή μόνο εντός Περιφερειακής Ενότητας – Προαιρετικός για τους κάτω των 16 ετών

  • Γιάννα Σουλάκη
προσωπικό γιατρό
Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση και το νέο νομοσχέδιο για τον προσωπικό γιατρό έλαβε την τελική του μορφή. Τι αλλάζει.

Το νέο νομοσχέδιο για τον προσωπικό γιατρό, αφού υπέστη τροποποιήσεις με βάση τις παρατηρήσεις και τα σχόλια που έγιναν από φορείς και πολίτες κατά τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης, κατατέθηκε τελικά προς ψήφιση στη Βουλή.

Στην τελική του μορφή, το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να εγγραφούν σε όποιο γιατρό επιλέξουν οι ίδιοι για “προσωπικό” τους γιατρό, ακόμη και αν αυτός δεν έχει σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ. Στην περίπτωση αυτή, όμως, θα πρέπει να τον πληρώνουν με δική τους δαπάνη.

Ωστόσο, υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός. Ο γιατρός οφείλει να έχει κατ’ αποκλειστικότητα την έδρα του στον ίδιο δήμο ή σε όμορους δήμους της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας με τους ασθενείς τους.

Επίσης, η εγγραφή για τον ανήλικο πληθυσμό που δεν έχει συμπληρώσει το δέκατο έκτο (16ο ) έτος της ηλικίας του είναι προαιρετική και υποχρεωτική για τον ανήλικο πληθυσμό που έχει συμπληρώσει το δέκατο έκτο (16ο ) έτος της ηλικίας του.

Προσωπικός γιατρός και εγγραφή: Τι θα γίνει με όσους δεν εγγραφούν

Για όσους δεν εγγράφουν έως τον Ιούνιο του 2025, το ηλεκτρονικό σύστημα της ΗΔΙΚΑ θα ορίσει αυτόματα έναν προσωπικό γιατρό για τον κάθε ασθενή, ενώ το προηγούμενο σύστημα των “ποινών” και “επιβραβεύσεων” καταργείται.

Στο νέο νομοσχέδιο ξεκαθαρίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επιλέξουν έναν γιατρό από τους καταλόγους που επικαιροποιούνται ανά περιοχή, ή να δηλώσουν ως προσωπικό γιατρό έναν ιδιώτη χωρίς σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, τον οποίο θα πληρώνουν οι ίδιοι.

Η εγγραφή και η μετεγγραφή σε προσωπικό γιατρό γίνεται μέσω τηλεφωνικής ή ηλεκτρονικής διαδικασίας, μέσω του ίδιου του γιατρού που έχει πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα, μέσω των δημοσίων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ή και μέσω φαρμακείων.

Εγγεγραμμένοι πολίτες ανά προσωπικό γιατρό και προσωπικό παιδίατρο

Ο ανώτατος πληθυσμός εγγεγραμμένων ανά γιατρό ορίζεται στους 2.000 για ενήλικες και στους 1.500 για παιδιά.

Ο θεσμός καλύπτει ειδικότητες της Γενικής και Οικογενειακής Ιατρικής, και της Εσωτερικής Παθολογίας για ενήλικες, ενώ για παιδιά κάτω των 16 ετών αρμόδιοι είναι οι παιδίατροι. Ειδικά οι προσωπικοί παιδίατροι θα μπορούν να καλύψουν με δωρεάν επισκέψεις, περίπου 530.000 παιδιά σε πρώτη φάση.

Οι προσωπικοί γιατροί αποζημιώνονται από το κράτος για έως 1.500 εγγεγραμμένους και ανά ηλικιακή ομάδα. Πιο συγκεκριμένα αποζημιώνονται επιπλέον των μηνιαίων αποδοχών τους, οι οποίες καλύπτουν αριθμό εγγεγραμμένων ληπτών υπηρεσιών υγείας μέχρι 1.000 άτομα και για εγγεγραμμένους λήπτες υπηρεσιών υγείας από 1.001 έως 1.500 άτομα «κατά κεφαλήν» και ανά ηλικιακή ομάδα.

Οι γιατροί, και ιδιαίτερα οι ιδιώτες, δεν υπόκεινται σε clawback και rebate για τους εγγεγραμμένους τους.

Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. συνάπτει συμβάσεις με τους κατά το δυνατόν περισσότερους ιδιώτες ιατρούς (συμπεριλαμβανομένων των παιδιάτρων για τους ανήλικους κάτω των 16 ετών) με σκοπό τη διασφάλιση της πλήρους κάλυψης του συνόλου των ληπτών υπηρεσιών υγείας και της ελεύθερης επιλογής προσωπικού ιατρού, όπως επισημαίνεται στο νομοσχέδιο.

Οι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προσωπικοί ιατροί διατηρούν το δικαίωμα να παρέχουν υπηρεσίες προσωπικού ιατρού και ως αμιγώς ιδιώτες προσωπικοί ιατροί, υπό την προϋπόθεση ότι ο πληθυσμός που εγγράφεται σε αυτούς είναι διαφορετικός για κάθε κατηγορία προσωπικού ιατρού.

Προσωπικός γιατρός: Υποχρεωτικά για 12 μήνες οι αγροτικοί

Όσοι έχουν εγγραφεί στο Α’ έτος ιατρικών σχολών της ημεδαπής και αλλοδαπής, καθώς και οι ιατροί που εισήχθησαν στις ιατρικές σχολές με κατατακτήριες εξετάσεις από το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 και έπειτα υποχρεούνται, μετά την αποφοίτησή τους -εφόσον επιθυμούν να αποκτήσουν τίτλο ειδικότητας στην Ελλάδα- να παρέχουν υπηρεσία για χρονικό διάστημα δώδεκα (12) μηνών ως προσωπικοί ιατροί υποχρεωτικής υπηρεσίας.

Στη συνέχεια, οι νέοι γιατροί που επιθυμούν να ειδικευτούν στη Γενική Ιατρική ή Εσωτερική Παθολογία μπορούν να λάβουν κίνητρα έως και 40.000 ευρώ για την εκπαίδευσή τους. Πιο συγκεκριμένα, μπορούν να λάβουν σε δύο δόσεις το ποσό των 40.000 ευρώ (μεικτές αποδοχές), δηλαδή σε καθαρές απολαβές σε μία δόση των 20.000 ευρώ με την έναρξη της ειδικότητας και σε δεύτερη δόση 10.000 ευρώ με τη λήξη της εκπαίδευσης.

Ίδρυση 8 Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την ίδρυση 8 Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας, (ένα σε κάθε Ιατρική Σχολή/Τμήμα της χώρας) στα οποία θα υπηρετούν μέλη ΔΕΠ.

Αυτά θα είναι διασυνδεδεμένα με Σταθμούς Τηλεϊατρικής, με το δίκτυο να περιλαμβάνει 3.500 σημεία που θα προωθούν και θα υποστηρίζουν την κατ’ οίκον νοσηλεία.

Έτσι, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους, οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση σε κατ’ οίκον φροντίδα με 24ωρη ιατρική παρακολούθηση, μια δυνατότητα που στοχεύει στην άμεση και συνεχή υποστήριξη των ασθενών, ώστε να μην απαιτείται η μετακίνησή τους σε νοσοκομείο.

Με τον τρόπο αυτό, επιδιώκεται η καλύτερη εξυπηρέτηση των χρονίως πασχόντων και των ευπαθών ομάδων που ζουν στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας.

Αλλαγές που προωθήθηκαν μέσω της δημόσιας διαβούλευσης

Το σχέδιο νόμου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για δεκατέσσερις (14) ημέρες από την Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2024, έως την Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024.

Συνολικά υποβλήθηκαν επί των άρθρων τριακόσια ενενήντα δύο (392) σχόλια στο πλαίσιο της διαβούλευσης, τα οποία έτυχαν πλήρους καταγραφής και επεξεργασίας.

Ενδεικτικά, υιοθετήθηκαν τα σχόλια σχετικά με τη δυνατότητα των συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ γιατρών να εγγράφουν πληθυσμό και ως αμιγώς ιδιώτες με την ιδιότητα του προσωπικού ιατρού.

Επίσης, υιοθετήθηκαν τα σχόλια που αφορούν στη διεύρυνση του γεωγραφικού περιορισμού για την επιλογή προσωπικού ιατρού, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ιατρού και σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας.

Τέλος, υιοθετήθηκαν μεταξύ άλλων και τα σχόλια αναφορικά με την πρόβλεψη δυνατότητας διαγραφής του εκάστοτε πολίτη για σπουδαίο λόγο με πρωτοβουλία του προσωπικού ιατρού.

Δεν υιοθετήθηκαν ή δεν υιοθετήθηκαν πλήρως σχόλια – είτε επειδή οι προτάσεις που εμπεριείχαν καλύπτονταν από το περιεχόμενο της προτεινόμενης διάταξης, – είτε επειδή αφορούν σε γενικότερους προβληματισμούς που θέτουν οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση, χωρίς να διατυπώνουν, ωστόσο, συγκεκριμένη πρόταση επί των άρθρων.