Προσωπικός Γιατρός: Τέσσερις επιστημονικές εταιρείες καταθέτουν τις ενστάσεις τους
Θετικές διατάξεις, αλλά και σημαντικές αδυναμίες διαπιστώνουν στο νέο νόμο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) τέσσερις επιστημονικές εταιρείες, οι οποίες κατέθεσαν τον σχετικό σχολιασμό τους, στη δημόσια διαβούλευση του Νομοσχεδίου «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις», η οποία ολοκληρώθηκε χθες Τρίτη 8/10/24, στις 21.50).
Πρόκειται για τις Ιατρικές Εταιρείες: Ελληνική Ακαδημία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής & Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Εταιρεία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής Ελλάδος «Ιπποκράτης», Ελληνική Εταιρεία Έρευνας & Εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και Ελληνικό Κολλέγιο Γενικής Ιατρικής.
Όπως αναφέρουν, οι εκπρόσωποι των 4 επιστημονικών εταιρειών, στα θετικά του νέου νόμου συγκαταλέγονται:
- η διεύρυνση των κατηγοριών γιατρών που παρέχουν υπηρεσίες Προσωπικού Γιατρού με συμμετοχή των ιδιωτών ιατρών στο σύστημα της ΠΦΥ,
- η προσπάθεια αξιοποίησης του συνόλου των έμπειρων και εκπαιδευμένων γιατρών της ΠΦΥ,
- το εφάπαξ οικονομικό κίνητρο σε νέους γιατρούς να επιλέξουν τις ειδικότητες της Γενικής/ Οικογενειακής Ιατρικής και της Εσωτερικής Παθολογίας,
- η σύσταση επτά Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας,
- οι προθέσεις καθιέρωσης ενός αποτελεσματικού συστήματος αξιολόγησης των Προσωπικών Γιατρών, στη βάση δεικτών απόδοσης.
«Εκφράζουμε την ικανοποίησή μας που παρά τις φωνές περί του αντιθέτου, το Υπουργείο Υγείας δεν άνοιξε το θεσμό του ΠΙ σε εξειδικεύσεις άσχετες με την ΠΦΥ, παρά μόνο στην Γενική/ Οικογενειακή Ιατρική, την Εσωτερική Παθολογία και την Παιδιατρική, όπως συμβαίνει παγκοσμίως», αναφέρουν οι γιατροί και προσθέτουν πως παράλληλα υπάρχουν και αρκετοί προβληματισμοί, σε επιμέρους διατάξεις του νομοσχεδίου.
Οι γιατροί καταθέτουν τις ενστάσεις και τις αντίστοιχες προτάσεις τους, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής σημεία:
Προσωπικός Γιατρός: Σχολιασμός και Επιχειρήματα Επιστημονικών Εταιρειών για το Νομοσχέδιο ΠΦΥ
- Ιδιώτες Ιατροί και Συμβάσεις με ΕΟΠΥΥ:
Υπάρχει ανεξήγητη αλλαγή πολιτικής, η οποία θέτει σε δεύτερη μοίρα τους συμβεβλημένους ιδιώτες ιατρούς και τους βάζει στην εφεδρεία, μόνο «όπου οι δημόσιες μονάδες παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ δεν καλύπτουν πλήρως τον πληθυσμό ευθύνης τους».
Η προηγούμενη μεταρρύθμιση διπλασίασε τον αριθμό ιδιωτών Προσωπικών Γιατρών λόγω ελκυστικών συμβάσεων. Όμως, με τη σημερινή ρύθμιση: Οι πολίτες μπορούν να επιλέξουν αμιγώς ιδιώτη Προσωπικό Γιατρό, ο οποίος θα αμείβεται από τους ίδιους.
Αυτό θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί με μια μικρή περεταίρω βελτίωση των όρων του συμβολαίου του Προσωπικού Γιατρού, λένε:
«Η μικρή αύξηση της αποζημίωσης (από 27€/πολίτη/έτος) θα μπορούσε να αυξήσει τις εγγραφές γιατρών στο σύστημα και ως εκ τούτου και τη δεξαμενή των γιατρών», σχολιάζουν οι εκπρόσωποι των 4 επιστημονικών εταιρειών και προσθέτουν πως η νέα ρύθμιση προκαλεί περιπλοκές.
Τα ερωτήματα «καίνε»:
«Ποιο το κίνητρο για τον πολίτη να δηλώσει ως ΠΙ έναν αμιγώς ιδιώτη γιατρό που θα πληρώνει ο ίδιος; Τα αντικίνητρα άλλωστε που περιελάβανε ο προηγούμενος νόμος για κάποιον που παρέμενε χωρίς ΠΙ αφαιρέθηκαν. Για ποιο λόγο να αλλάξει την επεισοδιακή χρήση ιδιωτών γιατρών που ήδη κάνει; Ποιο το κίνητρο για έναν αμιγώς ιδιώτη γιατρό να δέχεται να τον δηλώνει ένας πολίτης ως ΠΙ του και ποιες υποχρεώσεις-δεσμεύσεις για ποιες συγκεκριμένες υπηρεσίες αποδέχεται ο γιατρός προς τους πολίτες που τον δηλώνουν ως ΠΙ τους; Θα αξιολογείται η απόδοση των ιατρών αυτών όπως και των υπολοίπων; Πώς θα αποτραπεί η δημιουργία ενός συστήματος ΠΦΥ πολλαπλών ταχυτήτων, που αντί να μειώνει θα ενισχύει την ανισότητα στην πρόσβαση αναλόγως εισοδήματος;», διερωτώνται.
- Διαχωρισμός Ιδιωτών Γιατρών σε δύο κατηγορίες:
Προβλέπονται δύο κατηγορίες ιδιωτών γιατρών, σχολιάζουν οι επιστημονικές ενώσεις: Οι συμβεβλημένοι με ΕΟΠΥΥ με εγγεγραμμένο πληθυσμό, και οι αμιγώς ιδιώτες, που δεν συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ και επιλέγονται ελεύθερα από τον πολίτη με δικό του κόστος.
«Τυχόν διατήρηση του πλήρους διαχωρισμού των δυο κατηγοριών ιδιωτών ιατρών δημιουργεί ένα ισχυρότατο αντικίνητρο σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ και σε μαζική έξοδο από τις συμβάσεις», σχολιάζουν οι γιατροί.
- Γεωγραφικοί περιορισμοί και εγγραφή Πολιτών:
Προβλέπεται εγγραφή των πολιτών στο Προσωπικό Γιατρό αποκλειστικά σε επίπεδο δήμου ή όμορων δήμων, εκτός από την περίπτωση των αμιγώς ιδιωτών ιατρών που επιτρέπεται και σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας.
Ωστόσο, οι γιατροί σχολιάζουν τα εξής: «Θεωρούμε πως για όλες τις κατηγορίες ο γεωγραφικός περιορισμός θα έπρεπε να τίθεται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Επιπρόσθετα αν τυχόν προκριθεί να γίνεται σε επίπεδο δήμου – όμορων δήμων, ασφαλισμένοι που έχουν ήδη εγγραφεί σε Προσωπικό Γιατρό και κάνουν χρήση των υπηρεσιών του, δεν θα πρέπει να ωθηθούν σε βίαιη αλλαγή Προσωπικού Γιατρού. Ασθενείς που δεν έχουν κάνει χρήση του Προσωπικού Γιατρού τους, μπορούν να αφαιρεθούν, ενδεχομένως και μετά την αποστολή σχετικού προειδοποιητικού μηνύματος σε αυτούς».
Επίσης, εντοπίζονται προβλήματα με την αλλαγή Προσωπικού Γιατρού μέσω φαρμακείων χωρίς συναίνεση του πολίτη, «Υπάρχουν παράπονα από πολίτες που διαπίστωσαν ότι έγινε αλλαγή στον Προσωπικό Γιατρό που ήταν εγγεγραμμένοι από φαρμακείο, χωρίς μάλιστα να ερωτηθούν. Τέλος, δεν κατανοούμε γιατί απουσιάζει η δυνατότητα του Προσωπικού Γιατρού να αφαιρεί από την λίστα του ένα πολίτη για σοβαρό και αιτιολογημένο λόγο», επισημαίνουν.
- Κατ’ οίκον υπηρεσίες Προσωπικού Γιατρού και συμμετοχή στις εφημερίες:
- Απαιτείται πλαίσιο αποζημίωσης για κατ’ οίκον παροχή υπηρεσιών
- Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής υποχρέωση εφημερίας για τους συμβεβλημένους Προσωπικούς Γιατρούς σε δημόσιες δομές και η απουσία υποχρέωσης έπαιξε βαρύνοντα λόγο για πολλούς συναδέλφους στην επιλογή τους να συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ. Στη φάση αυτή θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή μόνο σε εθελοντική βάση.
- Χρονική Διάρκεια Ραντεβού και Μέγιστος Αριθμός Πολιτών ανά Προσωπικό Γιατρό:
- Το ραντεβού 15 λεπτών πρέπει να αυξηθεί όταν δεν υπάρχει διεπιστημονική ομάδα να υποστηρίζει.
- Ο αριθμός των πολιτών ανά Προσωπικό Γιατρό δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 1500.
- Κίνητρα για Νέους Ιατρούς και Αποφυγή Εγκατάστασης της Περιφέρειας:
- Οικονομικά κίνητρα για νέους γιατρούς είναι απαραίτητα, αλλά πρέπει να συνδέονται με παραμονή στο ΕΣΥ για κάποιο χρονικό διάστημα, αλλιώς θα εκπαιδεύονται και θα φεύγουν στο εξωτερικό.
- Πρόσθετα κίνητρα απαιτούνται για γιατρούς σε άγονες περιοχές, για να αποφευχθεί η ερημοποίηση των άγονων περιοχών.
- Ακατάλληλη εκπαίδευση και κατάτμηση της ΠΦΥ:
- Νέοι γιατροί (γιατροί υπαίθρου/αγροτικοί) καλούνται να υπηρετήσουν ως Προσωπικοί Γιατροί, μετά από μόλις έναν μήνα εκπαίδευσης.
- Δημιουργούνται ασθενείς “δεύτερης κατηγορίας” με ανεπαρκείς εκπαιδευμένους γιατρούς
- Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας και Διεπιστημονικότητα:
Αναγκαία η συμμετοχή ειδικών στη Δημόσια Υγεία και η διεπιστημονική προσέγγιση. Ωστόσο, προτείνεται η δημιουργία θέσεων ΔΕΠ με εξειδίκευση στη Γενική.Οικογενειακή Ιατρική, τη Δημόσια Υγεία (όχι απαραίτητα πτυχιούχου ιατρικής) και θέσεις Νοσηλευτικής.
«Η μεταρρύθμιση του Προσωπικού Γιατρού αποτέλεσε ένα άλμα για την οργάνωση της ΠΦΥ στη χώρα. Ευχόμαστε οι προτάσεις μας να βρουν γόνιμο έδαφος και η 2η φάση της μεταρρύθμισης να μας φέρει κοντύτερα από ποτέ στην καθολική κάλυψη του πληθυσμού από ασθενοκεντρικές υπηρεσίες ΠΦΥ», καταλήγουν οι γιατροί των τεσσάρων επιστημονικών ενώσεων.