Σαρηγιάννης: “Στοχευμένα τεστ για μεταλλάξεις στα αεροδρόμια, θα μας γλιτώσουν από περιττή ταλαιπωρία”
Επιφυλακτικοί δηλώνουν οι επιστήμονες αλλά και οι υγειονομικές αρχές της χώρας, στην οριστική κατάργηση ήπιων μέτρων που έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους στην πανδημία, όπως είναι η χρήση της μάσκας στα μέσα μαζικής μεταφοράς από την 1η Ιουνίου και μετά, ημερομηνία κατά την οποία αναμένεται η κατάργησή της στους εσωτερικούς χώρους.
Για το θέμα αυτό θα συνεδριάσει η Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων μέσα στις επόμενες μέρες, ώστε να καταλήξει σε αποφάσεις έως τα τέλη Μαϊου.
Δείτε επίσης: “Σύγχυση” με την κατάργηση της μάσκας στα αεροπλάνα από σήμερα – Τι θα αποφασίσει η Επιτροπή στην Ελλάδα
Ιδιαίτερα για την άρση της χρήσης της μάσκας στα αεροδρόμια, αλλά και κατά τη διάρκεια των πτήσεων, όπως εφαρμόζεται από τη Δευτέρα (16/5) με απόφαση του Ευρωπαϊκού CDC και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), η κυβέρνηση -μέσω του υπουργού Υγείας, Θάνου Πλεύρη, έχει διατυπώσει τις επιφυλάξεις της.
Το ίδιο συμβαίνει και με τους ειδικούς, που μελετούν τα μαθηματικά μοντέλα της πανδημίας. Σύμφωνα με τον Καθηγητή Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένη Σαρηγιάννη, η εισήγηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου Λοιμώξεων (ECDC) κινείται σε λανθασμένη κατεύθυνση.
“Εγώ θεωρώ ότι είναι λάθος του ECDC. Επειδή η Υγεία είναι ένα θέμα που ξεφεύγει από τις κοινές αποφάσεις που λαμβάνονται στην ΕΕ, καθώς οι χώρες – μέλη έχουν δικαίωμα να διαχειριστούν την Υγεία του λαού τους όπως θέλουν πάνω από τους κοινοτικούς κανονισμούς, θεωρώ πως τουλάχιστον για τις πτήσεις στην Ελλάδα θα έπρεπε να αρχίσει να ζητιέται η μη κατάργηση της μάσκας. Δεν ξέρω βέβαια πόσο εύκολο είναι να εφαρμόσεις την εξαίρεση, λόγω της διεθνοποίησης των πτήσεων. Πρέπει, όμως, όλοι να καταλάβουμε ότι έτσι δημιουργεί η χώρα μας ένα ακόμη πιο “καλό προφίλ”, γιατί θα είναι ένα ασφαλές προφίλ”, λέει ο Καθηγητής μιλώντας στο iatropedia.gr.
Με το … μικροσκόπιο στραμμένο στις μεταλλάξεις
Είναι γνωστό πως ο εφιάλτης του “αύριο” σε ό,τι αφορά την πανδημία μπορεί να έχει τη μορφή ενός νέου παραλλαγμένου ιού, ο οποίος θα διασπαρεί σε ολόκληρο τον πλανήτη, όπως έγινε πολλές φορές μέχρι σήμερα.
Ήδη οι επιστήμονες παρακολουθούν παραλλαγές “ανησυχίας” του SARS-CoV-2, όμως, κανένας από αυτούς δεν έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις.
“Υπάρχουν διάφορες μεταλλάξεις που κυκλοφορούν, αλλά δεν έχουν κάνει μεγάλη διασπορά ακόμα”, λέει ο Καθηγητής Σαρηγιάννης και προσθέτει:
“Προσπαθούμε να δούμε τι γίνεται στο νότιο ημισφαίριο αυτήν την εποχή που έχει χειμώνα, γιατί αυτό θα παίξει ρόλο στην εξέλιξη που θα υπάρξει και σε μας από το φθινόπωρο και μετά”.
Ο κ. Σαρηγιάννης δηλώνει πως εάν ένα στέλεχος χάνει την κυριαρχία του, κάποιο ή κάποια άλλα θα αρχίσουν να επικρατούν -όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή στη Νότια Αφρική με τα ακόμη πιο μεταδοτικά στελέχη Όμικρον ΒΑ.4 και ΒΑ.5, που κυριάρχησαν απέναντι στα δύο πρώτα στελέχη της Όμικρον ΒΑ.1 και ΒΑ.2.
Κανένας δεν γνωρίζει, ωστόσο, εάν θα υπάρξουν και άλλες παραλλαγές, ακόμη πιο μεταδοτικές ή ίσως και πιο νοσογόνες.
Δείτε επίσης – ECDC: Τέλος στην υποχρεωτική χρήση της μάσκας σε αεροδρόμια και αεροπλάνα από τις 16 Μαΐου
Σαρηγιάννης: Στοχευμένους ελέγχους για τις μεταλλάξεις στα αεροδρόμια
Η επιτήρηση των μεταλλάξεων του SARS-CoV-2 κρίνεται από τους ειδικούς, ως ιδιαίτερα σημαντική για τον καλύτερο έλεγχο της πανδημίας. Επίσης, υπάρχουν χώρες, όπως η Γαλλία που δεν έχουν καταργήσει την Ευρωπαϊκή ψηφιακή φόρμα εντοπισμού επιβατών (PLF).
Το “εργαλείο” αυτό μαζί με το “έξυπνο” λογισμικό σύστημα EVA, που εντοπίζει στις πύλες εισόδου της χώρας ακόμη και ασυμπτωματικούς φορείς του ιού μέσα από ειδικούς αλγόριθμους, θα μπορούσαν να εγγυηθούν μεγαλύτερη ασφάλεια για τη χώρα, αλλά και για τους επισκέπτες μας, λέει ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
“Μόλις γύρισα από το Παρίσι. Στο Παρίσι για παράδειγμα δεν υπάρχουν σχεδόν πουθενά μάσκες. Αλλά για να πας στο Παρίσι πρέπει να κάνει PLF και να αποδείξεις ότι έχεις πιστοποιητικό νόσησης, εμβολιασμού κλπ”, τονίζει.
Είναι καλό, προσθέτει ο ειδικός, να κρατήσουμε τον δειγματοληπτικό έλεγχο στο αεροδρόμιο με rapid test και στα ίδια δείγματα να κάνουμε και αλληλούχιση, ώστε να εντοπίζουμε τις μεταλλάξεις.
“’Ένας πιο στοχευμένος έλεγχος με τα συστήματα που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή, την τεχνητή ευφυΐα κλπ. δηλαδή το σύστημα EVA, θα ήταν πολύ χρήσιμο για να έχουμε καλύτερο έλεγχο στις μεταλλάξεις. Πρέπει να αυξήσουμε τους ελέγχους στοχευμένα στις πύλες εισόδου και κυρίως στα αεροδρόμια, για να ελέγχουμε τι μπαίνει. Χρειάζεται να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα. Εμείς πάντα προτείνουμε να είναι στοχευμένη και ολοκληρωμένη η δράση. Να μη σταματάει η πληροφορία σε ένα σημείο, π.χ. πόσους θετικούς έχουμε, και μετά δεν μπορούμε να απαντήσουμε στο επόμενο ερώτημα, δηλαδή ποιος ιός μπαίνει στη χώρα”, καταλήγει ο ειδικός.