Iatropedia

“Σύγχυση” με την κατάργηση της μάσκας στα αεροπλάνα από σήμερα – Τι θα αποφασίσει η Επιτροπή στην Ελλάδα

Προβληματισμός επικρατεί στις υγειονομικές αρχές σχετικά με την απόφαση του Ευρωπαϊκού CDC για κατάργηση της χρήσης μάσκας στις αεροπορικές μετακινήσεις, από σήμερα Δευτέρα 16/5. Ποιες είναι οι σκέψεις και οι φόβοι των ειδικών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το σύνολο των τουριστικών μετακινήσεων (πλοία και κρουαζιερόπλοια), αλλά και για τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ).

Σταυρόλεξο για “δύσκολους λύτες” αποδεικνύεται η απόφαση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC), αλλά και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), να εισηγηθεί στις χώρες της ΕΕ την κατάργηση της χρήσης μάσκας στα αεροπορικά ταξίδια.

Συγκεκριμένα ECDC και EASA έδωσαν το “πράσινο φως” για άρση του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης της ιατρικής μάσκας τόσο εντός των αεροδρομίων, όσο και κατά τη διάρκεια των πτήσεων.

Παράλληλα επισημαίνουν σε σχετική κοινή ανακοίνωση τους, πως η μάσκα εξακολουθεί να είναι μια από τις καλύτερες προφυλάξεις για τη μετάδοσης της λοίμωξης Covid-19, κυρίως για τα άτομα με ευάλωτη υγεία.

«Ενώ οι κίνδυνοι παραμένουν, έχουμε δει ότι οι μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις και τα εμβόλια επέτρεψαν στη ζωή μας να αρχίσει να επιστρέφει στο φυσιολογικό», δήλωσε η διευθύντρια του ECDC, Andrea Ammon.

Δείτε επίσης – ECDC: Τέλος στην υποχρεωτική χρήση της μάσκας σε αεροδρόμια και αεροπλάνα από τις 16 Μαΐου

Σχολιάζοντας στο iatropedia.gr την απόφαση, επιστήμονας της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας, κάνει λόγο για «μία ακόμη διφορούμενη οδηγία» από την πλευρά του ευρωπαϊκού ρυθμιστικού Οργανισμού (ECDC).

Όπως λέει, ενώ η σύσταση δεν είναι δεσμευτική για τις χώρες, από την άλλη περιπλέκει τους ταξιδιωτικούς κανόνες, ακριβώς πάνω στην έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Εποχή που επιβάλλεται απλοποίηση για τη διευκόλυνση των τουριστικών μετακινήσεων.

“Σ’ αυτή τη φάση, η απόφαση του ECDC να αφήσει τις χώρες να αποφασίσουν δεν είναι σωστή. Ουσιαστικά ανακοίνωσε πως η ισχύς του μέτρου της μάσκας θα αλλάζει ανά χώρα. Μια αεροπορική εταιρεία για παράδειγμα, εάν πετάει στην Ελλάδα θα λέει στους επιβάτες της να βάλουν μάσκα και αν πετάει στην Ιταλία θα τους λέει “μη βάλετε μάσκα”. Αυτό φυσικά δεν είναι οδηγία. Είναι κάτι περίεργο και δυστυχώς είναι πάντα έτσι οι οδηγίες του ECDC. Κι είναι ένα πρόβλημα αυτό, γιατί το ECDC δεν πήρε ποτέ μια ξεκάθαρη θέση απέναντι σε ένα θέμα”, αναφέρει ο ειδικός.

Η EASA δήλωσε πως μετά τη Δευτέρα, «οι κανόνες για τις μάσκες θα συνεχίσουν να διαφέρουν ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία, μετά από αυτήν την ημερομηνία».

Πλεύρης: Παραμένουν οι μάσκες στην Ελλάδα έως την 1η Ιουνίου

Η νέα σύσταση για τα αεροπορικά ταξίδια ξεκινά να ισχύει στις χώρες της ΕΕ, από σήμερα Δευτέρα 16 Μαΐου. Ήδη, στην Ισπανία, η χρήση μάσκας δεν είναι πλέον υποχρεωτική στα αεροδρόμια, αν και είναι στα μέσα μαζικής μεταφοράς, από τις 20 Απριλίου.

Ωστόσο, πολλές χώρες δεν θα ακολουθήσουν την οδηγία. Πρώτη «διδάξασα» η Γερμανία, η οποία δήλωσε πως δεν σχεδιάζει να άρει το μέτρο της χρήσης μάσκας στις πτήσεις.

Η χώρα μας, επίσης, είναι μέσα σε αυτές που δεν θα ακολουθήσουν την οδηγία των EASA και ECDC, από σήμερα. Άλλωστε στην Ελλάδα, η κατάργηση της μάσκας στους εσωτερικούς χώρους έχει μεταφερθεί -σύμφωνα με την κοινή απόφαση των επιστημόνων και του υπουργείου Υγείας- για την 1η Ιουνίου.

Φυσικά, θα υπάρξουν και εξαιρέσεις, σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη:

“Θα υπάρξουν εξαιρέσεις, όσες όμως θα πει η Επιτροπή. Αλλά γενικότερα θέλω να σας πω ότι στη μάσκα είμαστε επιφυλακτικοί, σε αυτή την κουβέντα που άνοιξε τώρα με τις αεροπορικές εταιρείες. Τη δυνατότητα θα την έχει η κάθε χώρα, είναι θέματα που θα συζητηθούν στην επιτροπή”, ανέφερε μιλώντας στον REAL FM την προηγούμενη Παρασκευή και πρόσθεσε πως η μάσκα, «δημιουργεί μία επιφυλακτικότητα που τη θέλουμε, να μην υπάρχει αίσθηση ότι έχουμε τελειώσει με την πανδημία”.

Μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων: “Το ECDC … νίπτει τας χείρας του”

Η πίεση για την κατάργηση της χρήσης μάσκας στα μέσα μαζικής μεταφοράς και κυρίως σε αυτά που σχετίζονται με τις τουριστικές μετακινήσεις, είναι πανευρωπαϊκή. Είναι και ο λόγος που το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου Λοιμώξεων (ECDC) έλαβε την απόφαση να εισηγηθεί την κατάργησή της.

Τον “γρίφο” σχετικά με το σε ποια μέσα μεταφοράς θα παραμείνει από την 1η Ιουνίου το μέτρο, καλείται να λύσει τις επόμενες εβδομάδες η Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων, τα μέλη της οποίας εισηγούνται σε όλο το διάστημα της πανδημίας τα μέτρα προστασίας προς την κυβέρνηση.

“Το ECDC ένιψε τας χείρας του, όπως πάντα. Στην ουσία σε όλη την πανδημία ποτέ δεν πήρε μια απόφαση. Πάντα άφηνε τις αποφάσεις στις χώρες. Αυτό δεν είναι “καθοδήγηση”, ούτε “οδηγίες”. Κάτω από την πίεση των εταιρειών, έβγαλε απλώς μία ανακοίνωση, ότι η ισχύς του μέτρου της μάσκας θα αλλάζει ανά χώρα, αναφέρει επιστήμονας της Επιτροπής.

Ποιος είναι ο κίνδυνος σε αεροπλάνα, λεωφορεία και υπόλοιπα ΜΜΜ

Το μεγάλο δίλημμα είναι σε ποια μέσα μεταφοράς πρέπει να καταργηθούν ή να παραμείνουν οι μάσκες. Εκτός από τις αερομεταφορές, σύμφωνα με πληροφορίες του iatropedia.gr, υπάρχει αυξημένη πίεση να καταργηθούν και στα κρουαζιερόπλοια, λόγω του τουρισμού.

Πώς, όμως, οι πολίτες θα αποδεχθούν να είναι υποχρεωτική η χρήση στα λεωφορεία και το μετρό, παραδείγματος χάριν, και όχι στα αεροπλάνα και τα πλοία;

Δεν είναι το ίδιο, λένε οι επιστήμονες, καθώς στα αεροσκάφη υπάρχει μειωμένη μεταδοτικότητα χάρη στα φίλτρα καθαρισμού του αέρα από τα μολυσματικά μικροσωματίδια, τα γνωστά σε όλους HEPA filters. Ωστόσο, κι αυτά δεν προσφέρουν 100% προστασία.

“Στο αεροπλάνα, υπάρχουν τα HEPA filters και ανά τρία λεπτά ανανεώνεται όλος ο αέρας. Αλλά και πάλι. Παρά τα HEPA filters έχει ανακοινωθεί ότι υπάρχει μετάδοση μέσα στο αεροπλάνο. Επειδή μέσα στα τρία αυτά λεπτά και μέχρι να ανανεωθεί ο αέρας, όταν κάθεται ο άλλος δίπλα ή δεξιά μπροστά στις θέσεις τις γειτνιάζουσες με αυτόν που έχει μολυνθεί με Covid-19 ή άλλο νόσημα, μεταδίδεται”, εξηγεί ο επιστήμονας.

Η συζήτηση στην Επιτροπή θα ξεκινήσει ενδεχομένως από αυτήν την εβδομάδα και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του μήνα. Το σίγουρο είναι πως από την 1η Ιουνίου και μετά, οι μάσκες θα παραμείνουν στα λεωφορεία και το μετρό, αλλά δεν αποκλείεται να καταργηθούν αργότερα μέσα στο καλοκαίρι.

Μια νέα παραλλαγή SARS-CoV-2 θα ξαναφέρει τις μάσκες

Η επιστημονική υπόθεση πίσω από την κατάργηση της χρήσης μάσκας στους κλειστούς χώρους είναι πως αυτή τη δεδομένη στιγμή, με τα αυξημένα ποσοστά ανοσίας από τα εμβόλια και τη φυσική νόσηση, υπάρχει μείωση στους δείκτες της πανδημίας, οπότε δεν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος.

Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει τι θα συμβεί εάν μέσα στο καλοκαίρι προκύψει μία νέα υπερμεταδοτική παραλλαγή του κορονοϊού. Σενάριο που δεν θεωρείται απίθανο από τους επιστήμονες που μελετούν τα επιδημιολογικά μοντέλα της πανδημίας.

Αν και τα υψηλά ποσοστά ανοσίας φέτος δεν δείχνουν υψηλή πιθανότητα επιβάρυνσης στο σύστημα Υγείας, δεν αποκλείεται να υπάρξει αύξηση στα κρούσματα και εξάρσεις της επιδημίας σε πολλά νησιά, όπως συνέβη και πέρυσι το καλοκαίρι.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες της Επιτροπής, ωστόσο, ακόμη κι αν οι μάσκες καταργηθούν σε κλειστούς δημόσιους χώρους, δεν αποκλείεται να επιστρέψουν, εάν υπάρξει κάποια νέα έξαρση.