Iatropedia

Τα φάρμακα αδυνατίσματος αλλάζουν την αγορά φαγητού

woman eating at the table,Young Asia woman eating spaghetti at restaurant

Οι εταιρείες που παράγουν ή εμπορεύονται γλυκά, λιπαρά ή υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα θα πρέπει να αναθεωρήσουν την πολιτική τους, είτε μικραίνοντας τις μερίδες είτε προσαρμόζοντας τις συνταγές

Μεγάλες αλλαγές στην αγορά φαγητού -και ειδικά του fast food- φέρνει η μεγάλη επιτυχία που γνωρίζουν τα φάρμακα αδυνατίσματος, όπως το Ozempic.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Bloomberg Markets Live Pulse, σχεδόν τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες είπαν ότι οι εταιρείες που παράγουν ή εμπορεύονται γλυκά, λιπαρά ή υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα θα πρέπει να αναθεωρήσουν την πολιτική τους, μικραίνοντας τις μερίδες, προσαρμόζοντας τις συνταγές ή ακόμη και πουλώντας τομείς δραστηριότητας.

Ποσοστό ελαφρώς μεγαλύτερο του 25% των 303 ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το Big Food (όπως ονομάζονται συγκεντρωτικά οι λίγες μεγάλες εταιρείες που κυριαρχούν στην αγορά των τροφίμων) μπορεί να περιμένει να περιοριστεί η απειλή από τα φάρμακα που καταστέλλουν την όρεξη όπως το Zepbound, το Ozempic και το Wegovy και μετά να προχωρήσουν στις όποιες αλλαγές.

Μια αγορά 80 δισ. δολαρίων

Οι θεραπείες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Bloomberg Intelligence, θα μπορούσαν να είναι μια αγορά 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2030, να επιβραδύνουν την πέψη και να βοηθήσουν τους χρήστες να αισθάνονται χορτάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Και έχουν ήδη αντίκτυπο στο φαγητό.

Η Walmart, η μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης τροφίμων στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι η τεράστια απήχηση που γνωρίζουν τα φάρμακα αδυνατίσματος είχε αρχίσει να φέρνει μείωση στις συνολικές θερμίδες που αγόραζαν οι αγοραστές. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Novo Nordisk, της εταιρείας που παράγει το Ozempic, είπε ότι λάμβανε κλήσεις από «φοβισμένα» διευθυντικά στελέχη από εταιρείες τροφίμων που ήθελαν να μάθουν λεπτομέρειες για τα νέα φάρμακα.

Έρχεται το χάπι απώλειας βάρους

Για την πλειονότητα των ερωτηθέντων που βλέπουν σημαντικές εξελίξεις στο μέλλον, οι περισσότεροι εκτιμούν ότι η επόμενη μεγάλη ανακάλυψη θα είναι ένα χάπι ή μία άλλη, πιο βολική επιλογή που βοηθά τους ανθρώπους να χάσουν κιλά, χωρίς τα μειονεκτήματα μιας εβδομαδιαίας ένεσης.

Η Novo Nordisk έχει ήδη αναπτύξει ένα εναλλακτικό φάρμακο που λαμβάνεται από το στόμα, αλλά απαιτεί μεγάλες ποσότητες της δραστικής ουσίας, της σεμαγλουτίδης, που χρησιμοποιείται και στις ενέσιμες εκδόσεις.

Εάν τα φάρμακα πραγματικά σημειώσουν άλμα, κάτι που θα το γνωρίζουμε πιο ξεκάθαρα σε πέντε με δέκα χρόνια, «τότε σίγουρα θα υπάρξει μακροπρόθεσμος αντίκτυπος στους ρυθμούς ανάπτυξης για το αλκοόλ, τα σνακ, το κάπνισμα, τα τυχερά παιχνίδια και ορισμένες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης», δήλωσε ο Gareth Powell, επικεφαλής του τμήματος υγειονομικής περίθαλψης στην Polar Capital.

Οι θεραπείες έχουν στόχο να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα, αν και λόγω του υψηλού κόστους και των πιθανών παρενεργειών, όπως η ναυτία, είναι απίθανο όλοι οι ασθενείς να συνεχίσουν να τις χρησιμοποιούν επ’ αόριστον.

Ποιοι θα βγουν κερδισμένοι

Σίγουρα, ο αντίκτυπος δεν θα είναι αρνητικός για όλες τις εταιρείες τροφίμων. Εστιατόρια και εταιρείες λιανικής που διαθέτουν ήδη πιο υγιεινά προϊόντα ευελπιστούν ότι θα δουν αύξηση στις πωλήσεις εάν οι αγοραστές γίνουν πιο απαιτητικοί στο φαγητό.

Η Nestle, ευρέως γνωστή για τις μπάρες σοκολάτας και τα γάλατα με γεύση Nesquik, δουλεύει ήδη πάνω σε προϊόντα όπως κάποια συμπληρώματα διατροφής, που θα μπορούσαν να λαμβάνονται παράλληλα με τις θεραπείες απώλειας βάρους, ενώ και τα πολυκαταστήματα λιανικής που διαθέτουν εσωτερικά φαρμακεία εκτιμάται ότι θα δουν, επίσης, ώθηση στις πωλήσεις.

Φωτογραφία: iStock

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τα φάρμακα αδυνατίσματος μειώνουν τις πιθανότητες κατάθλιψης και άγχους [μελέτη]

Ιλαρά: 79% πάνω τα κρούσματα μέσα σε έναν χρόνο

Δημιούργησαν συνθετικό αντιβιοτικό που εξοντώνει τα πιο ανθεκτικά βακτήρια