Τα παιδιά των Ελλήνων γυρνούν την πλάτη στην Μεσογειακή Διατροφή δυστυχώς…
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 25% των παιδιών δεν τρώνε πρωινό, ενώ η διατροφή τους υποβαθμίζεται με το πέρασμα στην εφηβεία, όπως δείχνουν, μεταξύ άλλων, τα αποτελέσματα του προγράμματος ΕΥΖΗΝ έπειτα από τρία χρόνια υλοποίησής του.
Πρόκειται για πρόγραμμα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου που υλοποιείται με τη συνεργασία των υπουργείων Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Πολιτισμού και Αθλητισμού και καταγράφει και αξιολογεί διαχρονικά διάφορες παραμέτρους της υγείας των μαθητών.
Το έτος 2014-2015 το ποσοστό των μαθητών με ικανοποιητικές διατροφικές συνήθειες διαμορφώνεται στο 25,4%, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 35% σε σχέση με το 2012-2013, οπότε το αντίστοιχο ποσοστό ανερχόταν σε 43,4%, ενώ το 2013-2014 σε 36,4%.
«Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, στις 16 Οκτωβρίου, το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ δίνει στη δημοσιότητα στοιχεία για τις διατροφικές συνήθειες του μαθητικού πληθυσμού της Ελλάδας, αξιολογώντας την ποιότητα των διατροφικών τους επιλογών και εντοπίζοντας τις κυριότερες «λανθασμένες» διατροφικές πρακτικές τους. Με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την τρίτη χρονιά υλοποίησης του προγράμματος (2014-15), η διατροφή των παιδιών στην Ελλάδα φαίνεται να απέχει σημαντικά από τις διεθνείς συστάσεις, γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό για την ανάπτυξη και την υγεία τους» δηλώνει στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο Λάμπρος Συντώσης, καθηγητής Διατροφής και Διαιτολογίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και Επιστημονικά Υπεύθυνος του Προγράμματος ΕΥΖΗΝ.
Ένα μικρό ποσοστό των μαθητών της Ελλάδας εμφανίζουν ικανοποιητική προσκόλληση στο διατροφικό πρότυπο της Μεσογειακής δίαιτας, όπως αξιολογείται μέσω του KIDMED σκορ (εύρος: -4 έως 12). Για παράδειγμα , κατά το σχολικό έτος 2012-13, το 39,1% των παιδιών εμφάνισαν ικανοποιητικές διατροφικές συνήθειες (KIDMED σκορ ≥ 8), το 51,7% μέτριες (KIDMED σκορ ≥ 4 και ≤ 7), και το 9,2% μη ικανοποιητικές (KIDMED σκορ ≤ 3).
Τα κορίτσια φαίνεται να έχουν ελαφρώς καλύτερες διατροφικές συνήθειες σε σχέση με τα αγόρια. Παράλληλα, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στις διατροφικές συνήθειες των μαθητών μεταξύ των περιφερειών της Ελλάδας. Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί, ότι η διατροφή των μαθητών φάνηκε να υποβαθμίζεται με τη μετάβαση των παιδιών από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ,δηλαδή στην εφηβεία.
Τα αποτελέσματα του προγράμματος δείχνουν, εξάλλου, ότι περίπου το 25% των παιδιών στην Ελλάδα παραλείπουν την κατανάλωση πρωινού γεύματος, το 20% καταναλώνουν έτοιμο γρήγορο φαγητό (fast food) περισσότερο από 1 φορά την εβδομάδα και το 20% καταναλώνουν σε καθημερινή βάση γλυκά. Επιπλέον, αναφορικά με τις βασικές ομάδες τροφίμων της δίαιτας, το 50% των μαθητών στην Ελλάδα καταναλώνουν λιγότερα από 2 φρούτα την ημέρα, το 75% καταναλώνουν λιγότερο από 2 μερίδες λαχανικών (ωμών ή μαγειρεμένων) την ημέρα, το 20% καταναλώνουν λιγότερο από 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, γιαούρτι και τυρί) την ημέρα, το 50% καταναλώνουν ψάρι πιο σπάνια από 2-3 φορές την εβδομάδα και το 30% καταναλώνουν όσπρια πιο σπάνια από 1 φορά την εβδομάδα.
Σύμφωνα με τον κ. Συντώση, «για να βελτιωθεί η παρούσα κατάσταση είναι σημαντική η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών αλλά και των φορέων της πολιτείας προκειμένου να εφαρμοστούν οι κατάλληλες παρεμβάσεις για την υιοθέτηση του παραδοσιακού Μεσογειακού διατροφικού προτύπου. Πέρα όμως από τη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής των παιδιών της χώρας, κύριος στόχος όλων μας θα πρέπει να είναι η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να είναι σωματικά, συναισθηματικά και ψυχικά υγιή. Ο τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι ο εξής συνδυασμός: ισορροπημένη διατροφή + πολύ παιχνίδι / γυμναστική + πολλή αγάπη από την οικογένεια».
Το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ πραγματοποιεί για τρίτη συνεχή χρονιά ενημερωτικές παρουσιάσεις για παιδιά και εφήβους, με θέματα γύρω από την υγεία, τη διατροφή, τη σωματική δραστηριότητα και την ανάπτυξη, αλλά και ειδικότερα θέματα, όπως η Μεσογειακή δίαιτα, η εικόνα σώματος και η διαχείριση βάρους, η σχολική επίδοση και η καταναλωτική συμπεριφορά.
Από το ΑΠΕ-ΜΠΕ