Όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα Ελευθεροτυπία, ο αναλυτικός προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ, που τηρείται ως επτασφράγιστο μυστικό, δείχνει τη σπατάλη και την κακοδιαχείριση που γίνεται με τα χρήματα των 10 εκατ. ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν:
-Μόνο για μισθώματα κτιρίων και έξοδα κοινοχρήστων διατίθενται 20 εκατ. ευρώ με δεκάδες δημόσια κτίρια να παραμένουν ανεκμετάλλευτα ακόμη και σε περίοδο μεγάλων περικοπών για τους ασθενείς.
-Υπάρχει πρόβλεψη 21 εκατ. ευρώ για υπερωρίες του διοικητικού και υγειονομικού προσωπικού χωρίς βέβαια να αποσαφηνίζεται από τον ΕΟΠΥΥ πόσα άτομα αφορά, αφού το σχετικό ερώτημα της “Ε” έμεινε αναπάντητο. Πάντως με βάση τον ίδιο τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ οι τακτικοί υπάλληλοι του ΕΟΠΥΥ μαζί με όσους έχουν μεταφερθεί από τις υπηρεσίες του ΟΠΑΔ είναι 1300. Να σημειωθεί επίσης ότι οι ασφαλισμένοι συχνά για να εισπράξουν χρήματα από αποζημίωση υλικών ή φαρμάκων πρέπει να περιμένουν ακόμη και μήνες σε ουρές και γραφειοκρατικές διαδικασίες.
-Ερωτηματικά προκαλεί επίσης η “Αποζημίωση για συμμετοχή σε συμβούλια ή επιτροπές στις οποίες περιλαμβάνονται και ιδιώτες “ με το ποσό των 785.000 ευρώ. Δεν αποσαφηνίζεται επίσης τι ακριβώς αφορά καθώς η επίσημη απάντηση από τον ΕΟΠΥΥ ήταν “το προβλεπόμενο αυτό ποσό αφορά μόνο τους ιδιώτες μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου”.
Να σημειωθεί ότι συνήθως τα Διοικητικά Συμβούλια είναι ολιγομελή.
-Αποζημίωση Προέδρων συλλογικών οργάνων διοίκησης : 165.000 ευρώ
– “Αμοιβές λοιπών που εκτελούν ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα ελευθέρων επαγγελματιών” 14 εκατ. ευρώ. Η απάντηση σχετικά με το ποιοι είναι αυτοί οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι: “Ο Κ.Α.Ε. 419 αφορά αμοιβές ελεύθερων επαγγελματιών μη ειδικώς κατονομαζόμενων για διάφορες υπηρεσίες που προσφέρουν. Επιπλέον αφορά δαπάνες για σύνταξη αναλογιστικών μελετών, έλεγχο διαχειριστικών χρήσεων από ορκωτούς λογιστές , μηχ/κη εξυπηρέτηση ΗΔΙΚΑ ΑΕ κλπ “
Η καθαριότητα φαίνεται ότι είναι …μισή αρχοντιά για τον ΕΟΠΥΥ αλλιώς πως να εξηγηθεί ότι δίνονται ετησίως κάτι εκατ. ευρώ για να καθαριστούν τα γραφεία του Οργανισμού, ποσό που πλησιάζει αυτό των λιγοστών επιδομάτων μητρότητας που διατίθενται πλέον (10 εκατ. ευρώ) μετά την απόφαση για τη χορήγηση μόνο σε όσες μητέρες γεννούν στο σπίτι.
-Στον προϋπολογισμό προβλέπονται δαπάνες καθαρισμού γραφείων 5.8 εκατ ευρώ, προμήθεια ειδών καθαριότητας και ευπρεπισμού 340.000 ευρώ, προμήθεια απολυμαντικού υλικού 100.000 ευρώ, πλυντικά 200.000 ευρώ, ενώ εκκενώνονται ακόμα βόθροι με το ποσό των 100.000 ευρώ!
Άγνωστο παραμένει επίσης τι αποτελούν οι “Λοιπές πρόσθετες παροχές” ύψους 1.66 εκατ,. ευρώ. Η απάντηση του ΕΟΠΥΥ αναφέρει: “είναι τα ποσά που κατονομάζονται στον προηγούμενο ΚΑΕ “περί μισθοδοσίας και προϋπολογισμού” Για παράδειγμα το 2012 από τον ΚΑΕ αυτό πληρώθηκαν τα laptop των γιατρών για τις ανάγκες της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης”. Εύλογο ερώτημα είναι βέβαια γιατί το κονδύλι αυτό δεν πέρασε σε εκείνο που αφορά στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές δεδομένου ότι στον προϋπολογισμό προβλέπεται ποσό ύψους 15 εκατ. ευρώ για προμήθεια “ηλεκτρονικών υπολογιστών λογισμικού και λοιπού συναφούς βοηθητικού εξοπλισμού”.
-Στην εποχή του email και της πολυδιαφημισμένης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ο ΕΟΠΥΥ εξακολουθεί να επικοινωνεί με γραπτώς καθώς υπάρχει πρόβλεψη για ταχυδρομικά τέλη ύψους 1 εκατ. ευρώ. Ίσως γι αυτό να χρειάζεται και 2,5 εκατ. ευρώ για “τηλεφωνικά, τηλεγραφικά και τηλετυπικά τέλη εσωτερικού”. Έτσι προφανώς ερμηνεύεται και το ποσό των 800.000 ευρώ για γραφική ύλη και μικροαντικείμενα γραφείου.
-Ακόμη πιο προκλητικό ακούγεται το γεγονός ότι για προμήθεια επίπλων απαιτείται 1 εκατ. ευρώ όταν πολλά ιατρεία και φαρμακεία βάζουν λουκέτο για μερικές χιλιάδες ευρώ που δεν έχουν εισπράξει από τον ΕΟΠΥΥ.
-Όσο για τις μετακινήσεις αυτές προφανώς δίνουν και παίρνουν καθώς για έξοδα κίνησης υπαλλήλων που μετακινούνται εντός έδρας για εκτέλεση υπηρεσίας απαιτούνται 520.000 ευρώ και ημερήσια αποζημίωση μετακίνησης για εκτέλεση υπηρεσίας στο εσωτερικό υπαλλήλων άλλα 270.000 ευρώ. Γι αυτό και η προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών φθάνει τα 2.5 εκατ. ευρώ!
Το κονδύλι των 1,5 εκατ. ευρώ χρειάζεται ο ΕΟΠΥΥ για “Προμήθεια φωτογραφικού και φωτοτυπικού υλικού”. Η επίσημη απάντηση του Οργανισμού σχετικά με το τι είναι το φωτογραφικό υλικό και αν το κονδύλι αφορά μόνο φωτοτυπικά μηχανήματα, μάλλον δεν ήταν πολύ σαφής: “Αυτή είναι η ονομασία του Κ.Α.Ε . όπως αναφέρεται στο Π.Δ. 80/97 «Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο για τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης». Το ίδιο ισχύει για όλους τους Κ.Α.Ε. του προϋπολογισμού.”
Στον κωδικό: “φωτισμός και κίνηση” υπάρχει η πρόβλεψη για 5,2 εκατ. ευρώ.
-Πολλές νομικές εκκρεμότητες φαίνεται να έχει ο Οργανισμός καθώς προσλαμβάνει ιδιώτες νομικούς για την επίλυση των υποθέσεών του ανεξάρτητα από τη νομική υπηρεσία του. Για νομικές υπηρεσίες υπάρχουν μάλιστα δύο κωδικοί: 350.000 ευρώ και 300.000 ευρώ αντίστοιχα. Η επίσημη απάντηση αναφέρει: “Ο Κ.Α.Ε. 411 αφορά αμοιβές νομικών που εκτελούν ειδικές υπηρεσίες με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία. Πρόκειται για τη δαπάνη που αφορά αμοιβές δικηγόρων που κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης, αναλαμβάνουν δικαστικές υποθέσεις (ασφαλιστικής και οικονομικής φύσης) του Οργανισμού με την ιδιότητα του εξωτερικού συνεργάτη, σύμφωνα με το αρθ.19 παρ. β Ν.2556/97, καθώς και αμοιβές δικαστικών επιμελητών για επιδόσεις. Επίσης ο Κ.Α.Ε. 439 αφορά λοιπές αμοιβές νομικών προσώπων που εκτελούν ειδικές υπηρεσίες. Πρόκειται για την αμοιβή διαφόρων νομικών προσώπων για τις υπηρεσίες που θα παράσχουν στον Οργανισμό. “
Με βάση τις καταγραφές στον προϋπολογισμό ο ΕΟΠΥΥ θα διαχειριστεί για το 2013 (μετά την ισοσκέλιση) 6 δις ευρώ.