Οι αγχωτικές πρώτες μέρες στα θρανία
Επέστρεψαν στα σχολεία οι μαθητές, αποχαιρετώντας το παιχνίδι και την ξεγνοιασιά του καλοκαιριού και πρέπει να ανταποκριθούν άμεσα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της νέας σχολικής χρονιάς.
Αρχίζει η περίοδος που γονείς και δάσκαλοι θα πρέπει να βοηθήσουν, ώστε μικροί και μεγάλοι μαθητές να προσαρμοστούν ευκολότερα στους απαιτητικούς ρυθμούς του σχολείου. Είναι γνωστό ότι πολλοί μαθητές υποφέρουν από στρες της προσαρμογής γι΄ αυτό θα είναι μεγάλο λάθος να πιέσετε τα παιδιά σας. Είναι φυσιολογικό να αισθάνονται πιεσμένα από την επιστροφή στο σχολείο.
Ιδιαίτερα για «τα πρωτάκια» η είσοδος στο σχολείο ενεργοποιεί το άγχος αποχωρισμού, καθώς πιστεύουν ότι η μαμά ή ο μπαμπάς θα τα αφήσει στο σχολείο και δεν θα έρθει να τα πάρει. Η μετάβαση στο σχολείο, σ' ένα νέο χώρο, με πολλά παιδιά, δημιουργεί στην αρχή μια αναστάτωση, καθώς το παιδί απομακρύνεται από την ασφάλεια του σπιτιού και των προσώπων που το περιστοίχιζαν. Νιώθει ότι χάνει την αποκλειστικότητα και ότι χρειάζεται να αναπτύξει νέες δεξιότητες και συμπεριφορές για να ενταχθεί.
Μικρές συμβουλές για γονείς και δασκάλους:
- Οι γονείς πρέπει να είναι ήρεμοι, αποφεύγοντας την έντονη προσκόλληση στο παιδί, όταν επιστρέφει από το σχολείο. Οι δικές τους συναισθηματικές αντιδράσεις είναι καταλυτικές τόσο για τις συναισθηματικές αντιδράσεις του παιδιού όσο και για την εικόνα που θα δημιουργήσει το ίδιο για το σχολείο. Η προετοιμασία του παιδιού, μέσω συζητήσεων, επίσκεψης στο χώρο του σχολείου, καθώς και η τήρηση του σχολικού ωραρίου διευκολύνει αυτή τη μετάβαση. Προτείνετε στο παιδί να πάρει μαζί του στο σχολείο κάποια αγαπημένα του αντικείμενα ή να δείξει στα άλλα παιδιά κάτι που του αρέσει να κάνει.
- Ο τρόπος που θα οργανώσει ένα παιδί το διάβασμά του παίζει καταλυτικό ρόλο, όχι μόνο στην επίδοσή του στο σχολείο, αλλά κυρίως στην εικόνα και τη σχέση που θα αναπτύξει με τη μάθηση γενικότερα.
- Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν 'διαβάζουμε' όλοι μαζί τα μαθήματα της επόμενης μέρας, αλλά στην ουσία βοηθάμε ή καλύτερα μαθαίνουμε το παιδί (ιδίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού) να οργανώνει τη μελέτη του, ώστε να είναι αποδοτική και όσο το δυνατόν λιγότερο κουραστική. Αυτό ενισχύει την αίσθηση της υπευθυνότητας στο παιδί και του δίνει μια εικόνα για τις δυνατότητες, τις αδυναμίες του και τον εκτιμώμενο χρόνο που απαιτείται.
- Τα σχολικά ψώνια για γονείς και μαθητές είναι ένα σημαντικό γεγονός. Θα πρέπει όμως να έχετε το νου σας καθώς για πολλά από τα προϊόντα που διατίθενται στην αγορά δεν υπάρχει επαρκές νομοθετικό πλαίσιο που να διασφαλίζει την ασφάλειά τους.
- Προσοχή στα έντονα χρωματιστά και -ακόμα χειρότερα- με άρωμα πλαστικά, βινίλια, μολύβια και μαρκαδόρους που μπορούν να εκθέσουν το παιδί σε χημικά.
- Η σχολική τσάντα μπορεί να δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στη σωματική υγεία του παιδιού. Αν το φορτίο των βιβλίων είναι μεγάλο, η τσάντα μπορεί να προκαλέσει πόνο στην πλάτη ή τους ώμους, ενώ όταν την κρατούν από το λουρί μπορεί να εμφανίσουν πρόβλημα στη στάση του σώματός. Σε ακραίες καταστάσεις μπορεί ακόμα και να προκληθεί σκολίωση. Το βάρος της μαθητικής τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 15%-20% του βάρους του παιδιού.
- Αποφύγετε τις έντονα χρωματιστές τσάντες βινίλίου (κατασκευασμένες από πολυβινίλ χλωρίδιο PVC). Πιθανότατα η ετικέτα στο εσωτερικό να γράφει το υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένη καθώς και τη χώρα προέλευσης.
- Προσοχή! Το μαλακό βινίλιο κατασκευάζεται με την προσθήκη φθαλικών αλάτων, χημικών που έχουν συνδεθεί με πλήθος διαταραχών στην υγεία των παιδιών.
- Τα έντονα χρώματα μπορεί να περιέχουν μόλυβδο, ο οποίος θεωρείται τοξικός για τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο των παιδιών.
- Καλό είναι να επιλέξτε τσάντα από πολυέστερα, νάιλον, ύφασμα ή δέρμα η οποία να έχει κατασκευαστεί στην Ευρώπη, την Αμερική και τον Καναδά.
- Να επιλέγεται μεταλλικά κουτιά φαγητού και νερού (ανοξείδωτα) ή επιχαλκωμένα. Αν επιλέξτε δοχεία φαγητού από βινίλιο θα πρέπει τουλάχιστον να είναι ελεύθερα μολύβδου.
- Αν το νερό της βρύσης είναι ασφαλές, δεν χρειάζεται να αγοράσετε μικρά πλαστικά μπουκάλια νερού. Αγοράστε καλύτερα ένα δοχείο πολλών χρήσεων για να το έχει στο σχολείο με νερό και πλύντε το συχνά.
- Αν οπωσδήποτε πρέπει να χρησιμοποιήσετε πλαστικά δοχεία, επιλέξτε τα δοχεία με αριθμό ανακύκλωσης 1, 2, 4 και 5. Αποφύγετε τα 3, 6 και 7. Ιδιαίτερα ο αριθμός 3 πρέπει να αποφεύγεται καθώς αυτός είναι το σύμβολο για το PVC πλαστικό. Ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιείται το PVC για την αποθήκευση νερού και τροφής.
- Μολύβια, στιλό, μαρκαδόροι και μπογιές: επιλέξτε μολύβια που δεν περιέχουν χρώμα. Στο παρελθόν χρωματιστά μολύβια από την Κίνα περιείχαν μόλυβδο.
- Θυμίζετε καθημερινά στα παιδιά σας ότι δεν πρέπει να μασούν τα μολύβια και τα στιλό.
- Επιλέξτε μαρκαδόρους χωρίς άρωμα ώστε να αποφύγετε την έκθεση του παιδιού σας σε φθαλικά άλατα.
- Αποθαρρύνετε τα παιδιά και τους εφήβους να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα, ώστε να μειωθεί η έκθεσή τους στην ιονίζουσα ακτινοβολία.
- Στην έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς πρέπει να γίνεται ανοιχτή συζήτηση μεταξύ δασκάλων, γονέων και μαθητών για θέματα πρόληψης παιδικών ατυχημάτων, κυρίως στους σχολικούς χώρους.
- Τα σχολεία πρέπει να διαθέτουν πλήρες φαρμακείο για την παροχή Α' Βοηθειών, με κάποιον υπεύθυνο για αυτό, και αν είναι δυνατόν ένα νοσηλευτή ή μια νοσηλεύτρια.
- Ενημερώστε έγκαιρα το ιατρείο του σχολείου εάν το παιδί έχει αλλεργία ή άλλο νόσημα.
· Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές και γυμναστές πρέπει ιδανικά να εκπαιδεύονται στις βασικές Α' Βοήθειες. Στις μεγάλες τάξεις αυτό μπορεί να γίνεται και για τους μαθητές.
- Είναι απαραίτητος ο έλεγχος των κτιριακών εγκαταστάσεων ώστε να είναι ασφαλείς για τα παιδιά που στεγάζουν.
- Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά από μικρή ηλικία να συμμετέχουν σε προγράμματα που θα τους βοηθήσουν να μάθουν πως να αναγνωρίζουν τους κινδύνους και πως θα αυτοπροστατεύονται.