Η απαγόρευση των κινητών στο σχολείο μπορεί να βελτιώσει τη μάθηση, επηρεάζοντας πολλές και σημαντικές παραμέτρους της, αναφέρει ένας αμερικανός ειδικός στην παιδική ανάπτυξη.
Όπως εξηγεί ο Dr. Jon Piacentini, καθηγητής στο Τμήμα Ψυχιατρικής & Συμπεριφορικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA), η διατήρησή τους έξω από τις σχολικές αίθουσες μπορεί να βελτιώσει:
- Την εστίαση της προσοχής
- Την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
- Την δημιουργικότητα των παιδιών, ακόμα κι αν πλήττουν
«Η χρήση των κινητών στο σχολείο έχει πολύ περισσότερες αρνητικές συνέπειες, παρά οφέλη», λέει ο Dr. Piacentini, ο οποίος είναι πατέρας τριών παιδιών.
Καθώς σύντομα αρχίζει (και) στις ΗΠΑ η νέα σχολική χρονιά, ολοένα περισσότερες σχολικές περιφέρειες σταθμίζουν τους περιορισμούς που θα θέσουν στη χρήση κινητών. Την απαγόρευση της χρήσης τους από τους μαθητές στα σχολεία ανακοίνωσε και η κυβέρνηση στη χώρα μας.
Μελέτες δείχνουν ότι το σχεδόν 84% των εφήβων ηλικίας 16-18 ετών έχουν μαζί τους στο σχολείο κινητό. Το ποσοστό αυτό είναι εφάμιλλο με εκείνο όσων χρησιμοποιούν σχολικό σακίδιο πλάτης, αναφέρουν τα ομοσπονδιακά Εθνικά Ιδρύματα Υγείας (NIH).
Επιπλέον, τα παιδιά του Δημοτικού (ηλικίες 8-12 ετών) περνούν κατά μέσον όρο 6 ώρες την ημέρα κοιτάζοντας το κινητό τους. Πολλές φορές αυτό γίνεται στην τάξη εν ώρα μαθήματος, λένε τα ΝΙΗ.
Διαβάστε ακόμα Κινητά στα σχολεία: Οι επιπτώσεις που έχει στα παιδιά η χρήση τους στην τάξη
«Γνωρίζουμε ότι πάρα πολλά παιδιά περνούν χρόνο στο κινητό τους στη διάρκεια του μαθήματος ή/και του διαλείμματος», τονίζει ο Dr. Piacentini.
Η προσοχή και η φαντασία
Το μοίρασμα της προσοχής, όμως, ανάμεσα στο μάθημα και στο κινητό μπορεί να δυσκολέψει την ικανότητα των μαθητών να συγκεντρώνονται. Μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
Επιπλέον, οι μαθητές που δεν μπορούν να συγκεντρωθούν απερίσπαστοι στο σχολείο, δεν καλλιεργούν την ικανότητα να σκέφτονται πολλές παραμέτρους σε ένα θέμα. Ούτε βλέπουν τα προβλήματα από πολλές οπτικές γωνίες, τονίζει ο καθηγητής.
Τα κινητά τηλέφωνα μπορεί επίσης να βλάψουν τη φαντασία και την κριτική σκέψη των παιδιών. Και αυτό διότι δεν τους επιτρέπουν να αφαιρούνται, αλλά ούτε και να βαριούνται. Και όμως, η πλήξη διεγείρει την δημιουργικότητα των παιδιών.
«Όταν τα παιδιά ασχολούνται συνεχώς με τα τηλέφωνά τους, δεν καλλιεργείται η αίσθηση της δημιουργίας, της κατανόησης και της γέννησης σκέψεων και ιδεών», προσθέτει ο καθηγητής.
Οι κοινωνικές δεξιότητες
Χωρίς τα κινητά στο σχολείο, όλες αυτές οι δεξιότητες μπορούν και πάλι να είναι ελεύθερες να αναπτυχθούν. Το ίδιο και οι κοινωνικές δεξιότητες, που πλήττονται από την αντικατάσταση των παραδοσιακών μορφών παιχνιδιού με απρόσωπα διαδικτυακά παιχνίδια και πλατφόρμες.
Το απρόσωπο παιχνίδι έχει ως συνέπεια να μην προετοιμάζονται σωστά τα παιδιά να αποκτήσουν διαπροσωπικές κοινωνικές επαφές με άτομα που δεν γνωρίζουν.
Επιπλέον, οι αλγόριθμοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αυξήσουν το άγχος των παιδιών, διασπείροντας ψευδείς ειδήσεις ή ενισχύοντας τις διακρίσεις.
Μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς
Ο Dr. Piacentini τονίζει όπως οι γονείς μπορούν να συμβάλλουν στην καθιέρωση των απαγορεύσεων στο σχολείο, θέτοντας ανάλογους περιορισμούς στο σπίτι.
Μπορεί λ.χ. να πουν ότι δεν επιτρέπεται η χρήση του κινητού την ώρα του φαγητού και στο υπνοδωμάτιο, στη διάρκεια του ύπνου. Μπορούν επίσης να δημιουργούν περισσότερες ευκαιρίες για τα παιδιά ώστε να αφήνουν τα κινητά τους και να απολαμβάνουν με φίλους και συγγενείς δραστηριότητες χωρίς οθόνες.
Φωτογραφία: iStock