Ο «Ασθενής Μηδέν» και η πανδημία στο θερινό πρόγραμμα του Κέντρου για χαρισματικά – ταλαντούχα Παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια
Ο «Ασθενής Μηδέν», η διασπορά, η εξάπλωση μιας πανδημίας και ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζει η επιστήμη στη ζωή, είναι τα βασικά στοιχεία που επεξεργάζονται μαθητές και μαθήτριες που παρακολουθούν το μάθημα «Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες», στο πλαίσιο του θερινού προγράμματος του Κέντρου για χαρισματικά – ταλαντούχα Παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια, Center for Talented Youth, CTY Greece.
Ο μαθητής της πρώτης λυκείου Γιώργος Πνευματικάτος από την Αθήνα, είναι ένας από τους μαθητές που παρακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα και όπως επισημαίνει, «εδώ κανένας δεν γνωρίζει κανέναν, βγαίνεις από τη ζώνη ασφάλειας και όλοι έχουμε δημιουργήσει νέες φιλίες, μια κοινότητα με κοινά ενδιαφέροντα. Σίγουρα μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα θα έχω κερδίσει νέες φιλίες και παρακολουθώντας το συγκεκριμένο πρόγραμμα που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, συνειδητοποίησα ότι σαν άτομο κλείνω περισσότερο στη Χημεία».
Πριν από πέντε χρόνια ξεκίνησε να παρακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα η μαθήτρια Ιουλιέτα Γεωργίου και όπως υπογραμμίζει, κάθε χρόνο το πρόγραμμα είναι διαφορετικό και πραγματικά υπέροχο. «Σήμερα κάνουμε ένα πείραμα για το πώς εξαπλώνονται οι πανδημίες, κάτι πολύ ενδιαφέρον. Ο λόγος που παρακολούθησα το συγκεκριμένο μάθημα, είναι να ανακαλύψω εάν με ενδιαφέρει πραγματικά ο τομέας αυτός. Το πιο ενδιαφέρον πρόγραμμα για μένα ήταν το περσινό, το οποίο συσχετιζόταν με την εγκληματολογία, για το πώς παίρνουμε δακτυλικά αποτυπώματα και πώς μπορούμε να καταλάβουμε τον τύπο του αίματος. Κάναμε πειράματα, ασχοληθήκαμε με την χημεία και την βιοχημεία», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Η εκπαίδευση είναι σε ένα μεταβατικό στάδιο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα φέρνει τη μελλοντική εκπαίδευση στο τώρα», υπογράμμισε ο πρόεδρος κολλεγίου Ανατόλια, δρ. Πάνος Βλάχος και διευκρίνισε πως, «είναι μια εκπαίδευση που προσφέρεται σε παιδιά με ειδικές ακαδημαϊκές ικανότητες, έχουν κάποιες ιδιαίτερες δεξιότητες σε κάποιο τομέα και τους προσφέρει ένα διαφορετικό περιβάλλον μάθησης με διαφορετική αξιολόγηση, διαφορετική συμμετοχή, λειτουργία σε ομάδες. Είναι μια μάθηση διερευνητική που αναπτύσσει πολύ θετική σκέψη και ό,τι δεξιότητες ζητάει ο 21ος αιώνας».
Ταυτόχρονα με το ακαδημαϊκό πρόγραμμα, όπως ο ίδιος τόνισε, «υπάρχει και το κοινωνικό κομμάτι, τα παιδιά εντάσσονται σε μια ευρύτερη ομάδα, κοινότητα με ιδιαίτερες ανησυχίες. Για τα παιδιά αυτά δεν υπήρχε εκπροσώπηση μέσω ενός προγράμματος στην Ελλάδα στο παρελθόν, ήταν απομονωμένα. Έχουμε δημιουργήσει αυτήν την κοινότητα στην οποία συμμετέχουν χιλιάδες παιδιά. Μέχρι σήμερα έχουν συμμετάσχει σε αυτήν 7.500 και τα μισά από αυτά τα παιδιά, φοιτούν με πλήρη υποτροφία, χάρη στη γενναιοδωρία του ιδρύματος Νιάρχος και μεγάλων εταιρειών».
Η Γεωργία Τσουλφά, διευθύντρια του Κέντρου για χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια σημείωσε: «Το καλοκαίρι γίνομαι ακαδημαϊκή υπεύθυνη και έχω τη δυνατότητα να μπαίνω μέσα στην τάξη και να βλέπω τα μαγικά πράγματα που κάνουν τα παιδιά. Έχουν αυξημένες ακαδημαϊκές δεξιότητες με αποτέλεσμα να αφομοιώνουν την ύλη πολύ γρήγορα. Έχουν πολλά ενδιαφέροντα, κάνουν πολύπλοκους συλλογισμούς και το πιο σημαντικό είναι ότι τους δίνεται η δυνατότητα να εξετάσουν τη λύση ενός προβλήματος με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους».
Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, επισήμανε η κα Τσουλφά, «δημιουργείται ένα περιβάλλον ώστε τα παιδιά να σκεφτούν out of the box. Το CTY Greece, τους δίνει αυτή την ευκαιρία, διότι δημιουργεί το περιβάλλον που στα τυπικά τους σχολεία, μπορεί να μην υπάρχει ώστε να έχουν την ευκαιρία να ανθίσουν και επιπλέον έρχονται πολύ κοντά στα ενδιαφέροντα τους. Για παράδειγμα κάνουν μαθήματα πρώτου έτους στην εγκληματολογία, τη γενετική, τις διεθνείς σχέσεις, την ψυχολογία, τη θεωρία παιγνίων. Το σημαντικότερο είναι ότι τα παιδιά είναι χαρούμενα και καλά ενταγμένα στο σχολικό τους περιβάλλον. Ωστόσο, έχουμε και παιδιά που είναι αφανή στην τάξη τους, διότι εμείς ως εκπαιδευτικοί δεν μπορούμε να διακρίνουμε εάν ένα παιδί είναι χαρισματικό ή όχι και πολλές φορές μεταφράζουμε λανθασμένα τη συμπεριφορά τους μέσα στην τάξη».
«Ένα αδιάφορος ή μη επιμελής μαθητής μπορεί να έχει τεράστιο ενδιαφέρον για την ιστορία για παράδειγμα. Θέλουμε να γίνει αποσύνδεση των βαθμών και της επίδοσης με το τι μπορούν να κάνουν σαν μαθητές. Τα παιδιά προχωρούν με τη δίκη τους ταχύτητα, χωρίς εξετάσεις και βαθμολογίες. Υπάρχει μόνον η εξέλιξη των παιδιών», υπογράμμισε.
Το μάθημα «Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες», που είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν και δημοσιογράφοι, αποτελεί εισαγωγή στην ανθρώπινη βιολογία και την επιστήμη της ιατρικής. Με αφετηρία βασικές ιδέες της βιολογίας και της χημείας, οι μαθητές και μαθήτριες από την Α’ Γυμνασίου έως την Α’ Λυκείου εξερευνούν τους περίπλοκους ανατομικούς και φυσιολογικούς μηχανισμούς που κρύβονται πίσω από κάθε τυπική ανθρώπινη λειτουργία, και εξετάζουν ομοιοστατικές ανωμαλίες που προκαλούν τις ασθένειες. Στο εργαστήριο τα παιδιά, γνωρίζουν τεχνικές ιστολογίας, ανατομίας, φυσιολογίας και βιοχημείας. Επιπλέον, διδάσκονται πώς να μελετούν κάτι με κριτική σκέψη και να κατανοούν άρθρα επιστημονικών περιοδικών και άλλων μέσων.
Από το ΑΠΕ-ΜΠΕ
φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ