Πότε τα αγόρια αποδίδουν καλύτερα στην τάξη – Ο ρόλος και το… αβαντάζ των κοριτσιών
Περίπου 125.000 μαθητές, ηλικίας 15 ετών, από 32 χώρες του ΟΟΣΑ, καθώς επίσης από άλλες 20 χώρες και περιοχές, πήραν μέρος στο σχετικό τεστ, που έδειξε πόσο καλά είναι σε θέση να συνεργασθούν οι μαθητές ως ομάδα. Δύο ασιατικές χώρες (Σιγκαπούρη και Ιαπωνία) βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις. Την καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη είχαν οι μαθητές από την Εσθονία και τη Φινλανδία, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 37η θέση.
Διαπιστώθηκε ότι σε όλες τις χώρες, τα κορίτσια τα κατάφεραν καλύτερα από τα αγόρια. Είναι αξιοσημείωτο ότι ακριβώς το αντίθετο είχε προκύψει σε μια μελέτη αξιολόγησης του 2012, που είχε βρει ότι τα αγόρια είναι καλύτερα από ό,τι τα κορίτσια στην ατομική επίλυση προβλημάτων.
Κατά μέσο όρο, στις χώρες του ΟΟΣΑ (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) τα κορίτσια είναι 1,6 φορές πιθανότερο, σε σχέση με τα αγόρια, να έχουν την καλύτερη επίδοση στην ομαδική επίλυση προβλημάτων. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες όπου κορίτσια-αγόρια εμφανίζουν σημαντική διαφορά στις συνεργατικές επιδόσεις τους. Από την άλλη, σε διεθνές επίπεδο, τα κορίτσια της Ελλάδας εμφανίζουν την τέταρτη χειρότερη επίδοση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ τα αγόρια της χώρας μας την τρίτη χειρότερη.
Η νέα έρευνα δείχνει ότι καλύτεροι στην ομαδική επίλυση προβλημάτων είναι οι μαθητές (ανεξαρτήτως φύλου) που έχουν περισσότερες ικανότητες στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου. Κατά μέσο όρο, το 28% των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ μπορούν να λύσουν από κοινού μόνο απλά προβλήματα (ή κανένα), ενώ το 8% πέτυχαν να λύσουν τα πιο δύσκολα προβλήματα.
Δεν διαπιστώθηκαν σημαντικές διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ κοινωνικά προνομιούχων και μη προνομιούχων μαθητών ή μεταξύ μεταναστών και γηγενών μαθητών. Όμως φάνηκε ότι στα σχολεία όπου υπάρχει αναλογικά μεγαλύτερη παρουσία μεταναστών, βελτιώνονται γενικότερα οι ικανότητες για ομαδική επίλυση προβλημάτων.
Οι μαθητές που αθλούνται και κάνουν σπορ, έχουν γενικά πιο θετική στάση απέναντι στη συνεργατική επίλυση προβλημάτων, ενώ όσοι είναι τακτικοί παίκτες βιντεοπαιγνιδιών εκτός σχολείου, έχουν κάπως χειρότερες επιδόσεις στη συνεργασία. Αντίθετα, οι μαθητές που είναι συχνά «δικτυωμένοι» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκτός σχολείου, έχουν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις στη συνεργατική επίλυση προβλημάτων.
Τα αγόρια αποδίδουν καλύτερα όταν η τάξη έχει περισσότερα κορίτσια
Μια άλλη μελέτη μάλλον βρήκε το μυστικό για να γίνουν τα αγόρια «αστέρια» στο σχολείο: το «κόλπο» είναι η τάξη τους να έχει περισσότερα κορίτσια. Αυτό διαπίστωσε μια νέα διεθνής επιστημονική έρευνα, σύμφωνα με την οποία στα σχολεία όπου τα αγόρια υπερτερούν σε αριθμούς, τείνουν να έχουν χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Μαργκρίτ βαν Χεκ του ολλανδικού Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό παιδαγωγικής «School Effectiveness and School Improvement», ανέλυσαν τους βαθμούς στα τεστ που είχαν περισσότεροι από 200.000 μαθητές σε πάνω από 8.000 μικτά σχολεία από διάφορες χώρες του κόσμου.
Διαπιστώθηκε ότι η απόδοση των αγοριών ήταν σημαντικά καλύτερη στα σχολεία όπου πάνω από το 60% των μαθητών ήσαν κορίτσια. Όσο μεγαλύτερη είναι η αναλογία των κοριτσιών, τόσο καλύτεροι τείνουν να είναι κατά μέσο όρο οι βαθμοί των αγοριών, αλλά και γενικότερα τόσο πιο παραγωγική φαίνεται να γίνεται η διαδικασία της μάθησης στο σχολείο για όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως φύλου.
Αυτό, κατά τους ερευνητές, βοηθά να κατανοηθεί γιατί διεθνώς τα κορίτσια συνεχίζουν να υπερτερούν των αγοριών σε πολλά μαθήματα (με πιο χτυπητή εξαίρεση τα μαθηματικά). Τα κορίτσια συνήθως επιδεικνύουν μεγαλύτερη συγκέντρωση στο μάθημα και περισσότερα κίνητρα για καλύτερες επιδόσεις, πράγμα που ασκεί μια ευρύτερη θετική επίδραση σε όλη την τάξη, όσο μεγαλύτερη είναι η αναλογία τους στο σύνολο.
Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι τα νέα ευρήματα δείχνουν ότι τα χωριστά σχολεία για αγόρια και κορίτσια δεν είναι καλή ιδέα, ιδίως για τα αγόρια, που έτσι χάνουν την ευεργετική επίδραση της παρουσίας των συμμαθητριών τους.
Από το ΑΠΕ-ΜΠΕ