Να απαγορευθεί στους influencers να διαφημίζουν το βρεφικό γάλα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ζητά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), αναφέροντας πως οι παρασκευάστριες εταιρείες εκμεταλλεύονται την ψηφιακή προώθηση για να ενθαρρύνουν τους γονείς να στραφούν σε αυτό.
Ο ΠΟΥ ζητά να μην πληρώνονται οι influencers ούτε άμεσα για να προωθούν το βρεφικό γάλα, αλλά ούτε και έμμεσα προωθώντας λ.χ. τηλεφωνικές συμβουλευτικές γραμμές για γονείς ή club για μωρά.
Σε νέες κατευθυντήριες οδηγίες που εξέδωσε, ο διεθνής οργανισμός αναφέρει ότι το ψηφιακό περιβάλλον μετατρέπεται με γρήγορους ρυθμούς στην κύρια πηγή έκθεσης στις διαφημίσεις των υποκαταστάτων του μητρικού γάλακτος. Επισημαίνει ακόμα ότι η έκθεση στο ψηφιακό μάρκετινγκ αυξάνει τη χρήση αυτών των υποκατάστατων.
«Αυτό γίνεται για να προστατευθούν οι οικογένειες από το επιθετικό μάρκετινγκ», δήλωσε η κυρία Shereen Fisher, διευθύντρια της πρωτοβουλίας Baby Friendly Initiative της Unicef και του ΠΟΥ.
«Ο περιορισμός της προώθησης δεν σημαίνει ότι το βρεφικό γάλα δεν μπορεί να πωλείται ή ότι δεν μπορεί να ενημερωθεί το κοινό για τις αληθινές επιστημονικές πληροφορίες γι’ αυτό. Ούτε περιορίζονται οι επιλογές των γονέων», πρόσθεσε. «Στόχος είναι να κάνουν οι γονείς επιλογές με βάση πλήρεις και αμερόληπτες πληροφορίες. Όχι με παραπλανητικούς, ανακριβείς ή μεροληπτικούς ισχυρισμούς του μάρκετινγκ».
Η κυρία Fisher έκανε τις επισημάνσεις αυτές στο πλαίσιο του συνεδρίου Baby Friendly Initiative Conference, που διεξήχθη στο Harrogate.
Παρουσιάζουν ιδανική εικόνα
Οι οδηγίες του ΠΟΥ δεν είναι νομικώς δεσμευτικές. Τα κράτη-μέλη του, όμως, αναμένεται να τις εντάξουν τελικά στις εθνικές νομοθεσίες τους.
Μολονότι υπάρχει ήδη διεθνής κώδικας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το μάρκετινγκ που απαγορεύει στις εταιρείες με βρεφικό γάλα να στοχεύουν απ’ ευθείας τους νέους γονείς, δεν συμπεριλαμβάνει όλες τις μορφές της ψηφιακής προώθησης προϊόντων. Αυτό το κενό γίνεται προσπάθεια να καλύψουν οι νέες οδηγίες.
Οι αναθεωρημένες συστάσεις του ΠΟΥ για το βρεφικό γάλα έρχονται σε μία στιγμή που νέα μελέτη για τα σχετικά προϊόντα που διατίθενται στη Βρετανία έδειξε ότι μόνο τα μισά τηρούν τη νομοθεσία για την διατροφική σήμανσή τους.
Τη μελέτη πραγματοποίησαν επιστήμονες από την Σχολή Υγιεινής & Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου. Οι επιστήμονες εξέτασαν τις ετικέτες 57 βρεφικών προϊόντων γάλακτος. Το 50% έφεραν ισχυρισμούς που απαγορεύονται, «εξιδανικεύοντας το βρεφικό γάλα ή φέροντας διατροφικούς και ιατρικούς ισχυρισμούς», είπαν οι επιστήμονες στο συνέδριο.
Είπαν επίσης ότι πολλά προϊόντα περιέχουν «προωθητικό περιεχόμενο», όπως τηλεφωνικές συμβουλευτικές γραμμές για γονείς. Μέσω αυτών προσπαθούν να δημιουργήσουν άμεση σχέση με τις μητέρες/τους φροντιστές των βρεφών.
Αντιδράσεις
«Οι influencers κατά κανόνα δεν είναι ειδικοί στην βρεφική διατροφή και τη δημόσια υγεία. Μοιράζονται απλώς τη γνώμη τους, η οποία δεν βασίζεται κατ’ ανάγκην στα επιστημονικά δεδομένα ή σε καλή ενημέρωση. Επομένως μπορεί άθελά τους να κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό», σχολίασε η Dr. Amy Brown, καθηγήτρια Δημοσίας Υγείας στο Πανεπιστήμιο Swansea.
«Οι νέες οδηγίες απομακρύνουν αυτόν τον κίνδυνο. Οι γονείς αξίζουν πληροφόρηση και υποστήριξη που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα και είναι ακριβείς», πρόσθεσε.
«Αν και ο θηλασμός προσφέρει στα μωρά την καλύτερη διατροφική αρχή στη ζωή, μερικές μητέρες δεν μπορούν να θηλάσουν τα παιδιά τους. Πολλές κάνουν επίσης την επιλογή να ταΐσουν το μωρό τους εν μέρει ή πλήρως με βρεφικό γάλα. Η προσπάθεια να μειωθεί η πρόσβαση στην πληροφόρηση για το βρεφικό γάλα εμποδίζει τους γονείς να λάβουν ενημερωμένη απόφαση. Στιγματίζει επίσης μια νόμιμη διατροφική επιλογή», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας Danone που παράγει και βρεφικό γάλα.
Φωτογραφία: iStock