«Ανισότητα» κατά των γυναικών και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι η πρώτη φορά που μια μελέτη αποδεικνύει με στοιχεία ότι στο eBay επαναλαμβάνεται αυτό που είναι γνωστό ότι συμβαίνει στην αγορά εργασίας και σε διάφορα επαγγέλματα: Οι γυναίκες συχνά αμείβονται λιγότερο από τους άνδρες για την ίδια εργασία. Αυτή η διάκριση σε βάρος τους λαμβάνει χώρα συστηματικά και σε μια αγορά ηλεκτρονικών αγοραπωλησιών όπως το eBay.
Εκατομμύρια νέα και μεταχειρισμένα προϊόντα πουλιούνται διαδικτυακά μέσω του eBay και η τελική τιμή κάθε συναλλαγής διαμορφώνεται μέσω online δημοπρασιών, ανάλογα με το ενδιαφέρον των αγοραστών. Οι γυναίκες αποτελούν σχεδόν το ένα τέταρτο των συνολικών πωλητών. Αν και το φύλο του πωλητή δεν δηλώνεται ρητά, αυτό μπορεί να εξαχθεί έμμεσα, ανάλογα με το ποιά άλλα προϊόντα αγοράζει ή πουλάει στο eBay (π.χ. ένα iPhone κι ένα ζευγάρι γυναικεία παπούτσια).
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Ταμάρ Κριστελί-Κατς του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», ανέλυσαν 1,1 εκατομμύριο συναλλαγές στο eBay, οι οποίες αφορούσαν δημοπρασίες των δημοφιλέστερων προϊόντων.
Όπως διαπιστώθηκε, οι γυναίκες λαμβάνουν όχι μόνο λιγότερες προσφορές από ό,τι οι άνδρες για το ίδιο νέο προϊόν, αλλά και 80 σεντς κατά μέσο όρο για κάθε δολάριο που εισπράττουν οι άνδρες. Μάλιστα οι χαμηλότερες προσφορές προέρχονται όχι μόνο από άνδρες, αλλά και από γυναίκες δυνητικές αγοράστριες, οι οποίες επίσης τείνουν να κάνουν χαμηλότερες προσφορές για προϊόντα άλλων γυναικών.
Οι ερευνήτριες δήλωσαν έκπληκτες από αυτό, καθώς εφόσον δημοπρατείται ένα νέο προϊόν, αυτό είναι δεδομένης ποιότητας, ανεξάρτητα αν το πουλά άνδρας ή γυναίκα. Ως πιθανή εξήγηση, έδωσαν ότι υποσυνείδητα το ίδιο προϊόν θεωρείται μικρότερης αξίας, όταν το κατέχει μια γυναίκα, από ό,τι ένας άνδρας.
Όμως, όταν πρόκειται για μεταχειρισμένο προϊόν, τότε η «ψαλίδα» είναι πολύ μικρότερη (μόνο 3%), καθώς οι γυναίκες κατά μέσο όρο παίρνουν 97 σεντς έναντι ενός δολαρίου των ανδρών. Οι ερευνητές το απέδωσαν αυτό στο ότι οι δυνητικοί αγοραστές εμπιστεύονται περισσότερο τις γυναίκες από ό,τι τους άνδρες για την περιγραφή ενός μεταχειρισμένου προϊόντος.
Υπάρχουν όμως και προϊόντα στα οποία οι γυναίκες τα πάνε καλύτερα στις ηλεκτρονικές δημοπρασίες. Για παράδειγμα, μια «Μπάρμπι» πουλιέται 16% ακριβότερα αν προέρχεται από γυναίκα, ενώ οι τροφές σκύλων και γάτων 20% περισσότερο. Όμως για μια παιγνιδομηχανή Nintendo Wii οι άνδρες πωλητές «πιάνουν» 270% περισσότερο από τις γυναίκες, για έναν σουγιά 61% παραπάνω, ενώ για έναν θερμικό εκτυπωτή 30%.
Ένας τρόπος για να μειωθεί η «ψαλίδα», κατά την Κριτσελί-Κατς, είναι οι αγοραστές να επιλέγουν σκοπίμως να αγοράζουν ένα προϊόν από γυναίκες, ώστε να αυξάνουν τη ζήτηση -και σταδιακά την τιμή- για τα «γυναικεία» προϊόντα.