Οι άνθρωποι που πιάνουν το κεφάλι τους και παραπονιούνται ότι ένα δύσκολο πρόβλημα, που απαιτεί πολλή σκέψη από μέρους τους, έκανε το κεφάλι τους να πονέσει δεν υπερβάλλουν, προτείνει νέα ανασκόπηση.
Η πνευματική προσπάθεια φαίνεται να σχετίζεται με δυσάρεστα συναισθήματα σε πολλές καταστάσεις, ανέφεραν οι ερευνητές στο περιοδικό Psychological Bulletin.
Στην πραγματικότητα, όσο μεγαλύτερη είναι η πνευματική προσπάθεια ενός ατόμου τόσο περισσότερο βιώνει συναισθήματα όπως απογοήτευση, εκνευρισμό, άγχος ή ενόχληση, έδειξαν τα ευρήματα.
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η διανοητική προσπάθεια είναι δυσάρεστη σε ένα ευρύ φάσμα πληθυσμών και εργασιών», δήλωσε ο ανώτερος ερευνητής Erik Bijleveld, αναπληρωτής καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Radboud της Ολλανδίας.
«Αυτό είναι σημαντικό να το έχουν υπόψή τους επαγγελματίες, όπως οι μηχανικοί και οι εκπαιδευτικοί, όταν σχεδιάζουν εργασίες, εργαλεία, διεπαφές, εφαρμογές, υλικά ή οδηγίες», πρόσθεσε ο Bijleveld σε δελτίο Τύπου του πανεπιστημίου. «Όταν απαιτείται από τους ανθρώπους να καταβάλουν ουσιαστική πνευματική προσπάθεια, πρέπει να φροντίζετε να τους υποστηρίζετε ή να τους ανταμείβετε για την προσπάθειά τους», συμπλήρωσε.
Για την ανασκόπηση, οι ερευνητές ανέλυσαν 170 μελέτες που δημοσιεύθηκαν μεταξύ 2019 και 2020 στις οποίες συμμετείχαν 4.670 άτομα.
Στους συμμετέχοντες περιλαμβάνονταν άτομα από πολλούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων εργαζομένων στον τομέα της υγείας, στρατιωτικών, ερασιτεχνών αθλητών και φοιτητών, από 29 χώρες.
Οι μελέτες περιλάμβαναν περισσότερες από 350 διαφορετικές πνευματικές εργασίες που κυμαίνονταν από την εκμάθηση μιας νέας τεχνολογίας και την εύρεση του τρόπου με τον οποίο βρίσκει κανείς τον δρόμο του σε ένα άγνωστο περιβάλλον μέχρι την εξάσκηση σε κινήσεις του γκολφ ή παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας.
Τα συνδυασμένα αποτελέσματα δείχνουν ότι η βαριά πνευματική προσπάθεια μπορεί να δημιουργήσει δυσάρεστα συναισθήματα, ανέφεραν οι ερευνητές.
Ωστόσο, η συσχέτιση μεταξύ πνευματικής προσπάθειας και δυσάρεστων συναισθημάτων ποικίλλει από μέρος σε μέρος και ήταν λιγότερο έντονη στις ασιατικές χώρες από ό,τι στην Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι το μαθησιακό ιστορικό ενός ατόμου μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο το επηρεάζει η πνευματική προσπάθεια, είπαν οι ερευνητές.
Οι μαθητές γυμνασίου στην Ασία τείνουν να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε σχολικές εργασίες από τους μαθητές στην Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική και έτσι μπορεί να έχουν μάθει να αντέχουν από πιο νωρίς υψηλότερα επίπεδα πνευματικής καταπόνησης, πρότειναν οι ερευνητές.
Οι ερευνητές είπαν ότι είναι επίσης ενδιαφέρον το γεγονός ότι παρόλο που οι διανοητικά απαιτητικές εργασίες μπορεί να είναι δυσάρεστες, οι άνθρωποι εξακολουθούν να ασχολούνται με αυτές.
«Για παράδειγμα, γιατί εκατομμύρια άνθρωποι παίζουν σκάκι;» είπε ο Bijleveld. «Οι άνθρωποι ενδέχεται να μαθαίνουν ότι η πνευματική προσπάθεια σε συγκεκριμένες δραστηριότητες είναι πιθανό να οδηγήσει σε ανταμοιβή. Εάν τα οφέλη από το σκάκι υπερτερούν του κόστους, οι άνθρωποι μπορεί να επιλέξουν να παίζουν σκάκι, ακόμη και να αναφέρουν μόνοι τους ότι τους αρέσει το σκάκι».
«Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι επιλέγουν να ακολουθούν πνευματικά δύσκολες δραστηριότητες, αυτό δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως ένδειξη ότι απολαμβάνουν την πνευματική προσπάθεια, αυτή καθεαυτή», πρόσθεσε. «Ίσως οι άνθρωποι να επιλέγουν πνευματικά κοπιαστικές δραστηριότητες παρά την προσπάθεια που απαιτείται, όχι λόγω αυτής».
Οι διευθυντές και οι δάσκαλοι θα πρέπει να το έχουν αυτό κατά νου όταν πιέζουν τους άλλους να φέρουν εις πέρας δύσκολες εργασίες, είπε ο Bijleveld: Να έχουν κατά νου ότι, γενικά, οι άνθρωποι στην πραγματικότητα δεν θέλουν την πνευματική προσπάθεια.
Φωτογραφία: iStock
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σοκολάτα: Ποιοι κινδυνεύουν και πόσο από τα βαρέα μέταλλα που μπορεί να περιέχει