Πώς τα στερεότυπα διαλύουν την ψυχολογία των μικρών κοριτσιών
Οι ίδιοι υποστηρίζουν μάλιστα ότι τα «αποκαρδιωτικά» αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι το πρόβλημα κινδυνεύει να γιγαντωθεί επηρεάζοντας τις μελλοντικές τους καριέρες.
Η μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 400 παιδιών και δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Science, διαπίστωσε αρχικά ότι τόσο τα πεντάχρονα αγόρια όσο και τα συνομήλικά τους κορίτσια θεωρούν «εξαιρετικό» το φύλο τους. Αλλά, μόλις έναν χρόνο αργότερα έχουν ήδη προκύψει οι διαφορές των δύο φύλων.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες από τα πανεπιστήμια Princeton, Νέας Υόρκης και Ιλινόι, τα στερεότυπα τότε αρχίζουν να φαίνονται.
Ανάμεσα στις πιθανές αιτίες για τη δημιουργία αυτών των στερεοτύπων συγκαταλέγονται η έκθεση στα μέσα ενημέρωσης, η επιρροή από τους καθηγητές, τους γονείς και άλλα παιδιά.
Για τις ανάγκες της έρευνας, ομάδες πεντάχρονων, εξάχρονων και επτάχρονων παιδιών υποβλήθηκαν σε διάφορα πειράματα.
Σε ένα από αυτά, οι ερευνητές διάβασαν στα παιδιά μία ιστορία για κάποιον «πολύ, πολύ έξυπνο» χωρίς να είναι σαφές για ποιόν πρόκειται.
Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν τον πρωταγωνιστή της ιστορίας από τέσσερις φωτογραφίες–δύο ανδρών και δύο γυναικών.
Στην ηλικία των πέντε, στο 75% των περιπτώσεων, τα αγόρια επέλεξαν τους άνδρες και τα κορίτσια τις γυναίκες. Αλλά στην ηλικία των έξι, ενώ τα αγόρια εξακολουθούσαν να επιλέγουν τους άνδρες, τα κορίτσια άρχισαν και εκείνα να επιλέγουν άνδρες.
Σε ένα άλλο πείραμα ομάδες παιδιών έπαιξαν ένα επιτραπέζιο.
Για κάποια από αυτά, το παιχνίδι χαρακτηρίστηκε ότι απευθύνεται «σε παιδιά που είναι πολύ, πολύ έξυπνα», ενώ για άλλα η περιγραφή ήταν «για παιδιά που προσπαθούν πολύ, πολύ σκληρά».
Τα εξάχρονα και τα επτάχρονα κορίτσια ήταν το ίδιο πιθανό με τα αγόρια να απολαύσουν το παιχνίδι για τα παιδιά που προσπαθούν, αλλά πολύ λιγότερο πιθανό να απαντήσουν ότι διασκέδασαν με το παιχνίδι για έξυπνα παιδιά.
Ένας από τους ερευνητές, ο καθηγητής Αντρέι Σιμπιάν, δήλωσε στην ιστοσελίδα του BBC: «Το μήνυμα που προκύπτει από αυτά τα στοιχεία είναι ότι τα μικρά παιδιά εκτίθενται πολιτισμικά στην άποψη ότι η ευφυϊα είναι πιθανότερα ανδρικό χαρακτηριστικό παρά γυναικείο.
Είναι αποκαρδιωτικό να βλέπουμε αυτά τα αποτελέσματα να προκύπτουν τόσο νωρίς. Όταν τα βλέπεις, συνειδητοποιείς πόσο δύσκολος θα είναι ο αγώνας».
Η έρευνά του είχε στο παρελθόν εξετάσει την σχέση της ακαδημαϊκής καριέρας με την ανάγκη να υπάρχει εγγενής ευφυϊα για να πετύχει κάποιος. Όπως υποστήριζε η έρευνα, όσο περισσότερο θεωρούσε κάποιος απαραίτητη την ευφυϊα–όπως για να πετύχει κάποιος στη Φυσική ή την Φιλοσοφία–τόσο μικρότερος ο αριθμός των εμπλεκόμενων γυναικών.
«Από νωρίς, τα κοινωνικά στερεότυπα μπορούν να δημιουργήσουν διαφορές στην πορεία», εξηγεί ο Σιμπιάν.
«Στα πέντε, έξι ή επτά δεν σκέφτεται κάποιος την καριέρα του, αλλά σύντομα παίρνει αποφάσεις για το τι μαθήματα θα επιλέξει και σε ποιές εξωσχολικές δραστηριότητες θα συμμετάσχει. Ακόμη και αν οι διαφορές είναι αρχικά μικρές, μπορεί να εξελιχθούν σε πολύ μεγαλύτερες».
Μια άλλη ερευνήτρια, η δρ Λιν Μπιαν συμβουλεύει τους γονείς και τους δασκάλους να δίνουν έμφαση στη σημασία που έχει η σκληρή δουλειά. Η ίδια είπε στο BBC: «Οι έρευνες υποδηλώνουν ότι όλοι έχουν καλύτερη εξέλιξη όταν θεωρούν ότι η σκληρή δουλειά είναι το μυστικό της επιτυχίας. Στις μελέτες μας τα κορίτσια ενδεχομένως να επηρεάζονται ιδιαίτερα από τα μηνύματα που επικεντρώνονται στη ‘σκληρή δουλειά’–ενδιαφέρονταν εξίσου να παίξουν το παιχνίδι όπως και τα αγόρια. Επομένως, τονίζοντας τη σημασία της σκληρής δουλειάς για την επιτυχία μπορεί να προστατεύσουμε, ακόμη και να προωθήσουμε τα ενδιαφέροντα των μικρών κοριτσιών».
Από το ΑΠΕ-ΜΠΕ