Οι ερευνητές που έκαναν μια σειρά από πειράματα λήψης οικονομικών αποφάσεων, διαπίστωσαν ότι οι εργαζόμενοι σε ψηλότερους ορόφους είναι πιο πρόθυμοι -ή πιο επιρρεπείς- στην ανάληψη ρίσκου.
«Όταν αυξάνει το ύψος, υπάρχει μια υποσυνείδητη επίδραση στην αίσθηση εξουσίας, πράγμα που οδηγεί τους ανθρώπους σε πιο ριψοκίνδυνη συμπεριφορά» σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Σίνα Εστέκι, επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου του Μαϊάμι.
Πώς έγινε η έρευνα
Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερα από 3.000 αντισταθμιστικά επενδυτικά κεφάλαια υψηλού κινδύνου (hedge funds) σε όλο τον κόσμο, τα οποία συνολικά διαχειρίζονται πάνω από 500 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η μελέτη συσχέτισε τη διακύμανση της απόδοσης κάθε fund με τον όροφο που βρίσκεται η έδρα της εταιρείας (από τον πρώτο έως τον 96ο σε ουρανοξύστη). Διαπιστώθηκε ότι όσο αυξάνει ο όροφος, τόσο αυξάνει και η μεταβλητότητα των αποδόσεων του fund, πράγμα που υποδηλώνει λιγότερο συντηρητική επενδυτική πολιτική, αλλά αντίθετα πιο επιθετικές και ριψοκίνδυνες αποφάσεις, οι οποίες άλλοτε φέρνουν μεγαλύτερα κέρδη και άλλοτε μεγαλύτερες ζημιές.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές πραγματοποίησαν πειράματα, στα οποία οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πάρουν αποφάσεις μέσα σε ένα γυάλινο ανελκυστήρα ενός ψηλού κτιρίου, ο οποίος είτε ανέβαινε είτε κατέβαινε. Διαπιστώθηκε ότι όσοι ανέβαιναν στον 72ο όροφο, ήσαν πιο διατεθειμένοι να «ποντάρουν» μεγαλύτερα ποσά σε μια λοταρία, σε σχέση με όσους κατέβαιναν στο ισόγειο.
Δεύτερο πείραμα
Σε ένα άλλο παρεμφερές πείραμα, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πάρουν δέκα αποφάσεις με ποικίλους βαθμούς κινδύνου, είτε όταν βρίσκονταν στο ισόγειο είτε στον τρίτο όροφο. Διαπιστώθηκε ότι ακόμη και αυτή η μικρή διαφορά ύψους ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει πιο ριψοκίνδυνη συμπεριφορά σε όσους βρίσκονταν στον τρίτο όροφο.
Αν και η μελέτη περιορίσθηκε σε αποφάσεις επενδυτικής και γενικότερα οικονομικής φύσης, οι ερευνητές θεωρούν πιθανό -και πιστεύουν ότι θα το επιβεβαιώσουν με μελλοντικές μελέτες- ότι το ύψος επηρεάζει γενικότερα τις αποφάσεις και άλλων επαγγελματιών, όπως π.χ. δικηγόρων και γιατρών., οι οποίοι επίσης μπορεί να παίρνουν πιο ριψοκίνδυνες αποφάσεις, αν το γραφείο τους βρίσκεται σε κάποιο ρετιρέ με πανοραμική θέα.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, «αυτό μπορεί να αποβεί ανησυχητικό για τους καταναλωτές, οι οποίοι εξαρτώνται από πληρωμένους ειδικούς για να κάνουν ορθολογικές επιλογές».
Από την άλλη, διαπιστώθηκε ότι όταν κάποιος επαγγελματίας πληροφορείται σχετικά με την υποσυνείδητη επιρροή που μπορεί να ασκήσει το ύψος του γραφείου του στις αποφάσεις του, τείνει να γίνεται λιγότερο ριψοκίνδυνος και πιο αντικειμενικός. Επίσης, η επιρροή του ύψους είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, αν το γραφείο βρίσκεται μεν σε ψηλό όροφο, αλλά δεν έχει καμία θέα, είναι π.χ. τελείως εσωτερικό.
Η σχετική δημοσίευση της έρευνας έγινε στο περιοδικό οικονομικής ψυχολογίας «Journal of Consumer Psychology».
Από το ΑΠΕ-ΜΠΕ