Κορωνοϊός: Πώς εξαπλώνεται μέσα σε ένα αεροπλάνο – Η πιο ασφαλής θέση να κάθεστε

  • Μιχάλης Θερμόπουλος
κορωνοϊός
Σε κάθε περίπτωση επιδημίας, ή πανδημίας, είναι φυσιολογικό να υπάρχει αυξημένη ανησυχία για τις μετακινήσεις σε κλειστούς δημόσιους χώρους, όπως ένα αεροπλάνο.

Ο πλανήτης κρατάει την ανάσα του για την εξάπλωση του κορονοϊού, που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019 από την Κίνα, προκαλεί τη νόσο COVID-19 και από τότε έχει φτάσει σε πολλές άλλες χώρες.

Διαβάστε επίσης:

Κορωνοϊός: Συμπτώματα, μετάδοση και μέτρα προστασίας – Συνοπτικά τι πρέπει να ξέρετε

Κορωνοϊός: “Πιστεύω ότι έχω νοσήσει! Τι πρέπει να κάνω;” – Τα πρώτα βήματα πριν τη διάγνωση

Κορωνοϊός: Ποια είναι τα 13 νοσοκομεία αναφοράς σε όλη τη χώρα

Στα διεθνή αεροδρόμια έχουν αρχίσει έλεγχοι στους επιβάτες για κορωνοϊό. Αλλά αυτά τα μέτρα δεν είναι πολύ αποτελεσματικά και δεν μειώνουν πολύ την ανησυχία όσων επιβιβάζονται σε ένα αεροπλάνο. Όλοι αναρωτιούνται: πώς ένας ιός εξαπλώνεται μέσα σε ένα αεροπλάνο; Πόσο σοβαρή είναι η απειλή του κορωνοϊού σε τέτοιο ταξίδι;

Γενικά, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ορίζει ως στενή επαφή με ένα μολυσμένο άτομο το να κάθεστε σε απόσταση έως και δύο σειρών καθισμάτων.

Αλλά όσοι ταξιδεύουν με αεροπλάνο δεν κάθονται συνέχεια στην θέση τους καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, ιδιαίτερα αν αυτή διαρκεί πάνω από μία ώρα. Επισκέπτονται την τουαλέτα, σηκώνονται να ξεπιαστούν και γενικώς αγγίζουν πολλά σημεία στην καμπίνα των επιβατών. Μάλιστα, κατά την έξαρση ιού SARS το 2003, ένας επιβάτης σε πτήση από το Χονγκ Κονγκ στο Πεκίνο μόλυνε ανθρώπους πολύ μακρύτερα από τις δύο σειρές απόσταση μπρος και πίσω.

Μια ομάδα ερευνητών έθεσε ως στόχο να μελετήσει πώς οι τυχαίες κινήσεις των επιβατών στην καμπίνα ενός αεροπλάνου μπορεί να αυξήσουν την πιθανότητα εξάπλωσης ενός ιού. Διαπίστωσαν ότι:

Οι επιβάτες σε καθίσματα παραθύρων έχουν τη χαμηλότερη πιθανότητα να έλθουν σε επαφή με μολυσμένο άτομο…

κορωνοϊός

…αλλά ένας ιός είναι πολύ πιθανό να μεταδοθούν στους επιβάτες της ίδιας σειράς με το μολυσμένο άτομο:

κορωνοϊός

Η έρευνα είχε τίτλο»FlyHealthy Research» και ανέλυσε τις συμπεριφορές των επιβατών και του πληρώματος σε 10 διηπειρωτικές πτήσεις από τις ΗΠΑ, διάρκειας 3,5 έως 5 ωρών. Εκτός από τον τρόπο με τον οποίο οι επιβάτες κινούνταν στην καμπίνα εξέτασαν και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάστηκε η συχνότητα και η διάρκεια των επαφών μεταξύ τους. Η ομάδα ήθελε να υπολογίσει πόσες “στενές επαφές” καταγράφηκαν και πόσο αυτές εξαπλώνουν τον ιό στο αεροπλάνο κατά τη διάρκεια πολύωρων πτήσεων.

«Ας υποθέσουμε ότι κάθεστε σε θέση στον διάδρομο, ή σε μεσαίο κάθισμα και κάποιος επιβάτης που έχει τον ιό πάει προς την τουαλέτα. Θα βρεθεί σε στενή επαφή, δηλαδή σε απόσταση κάτω του ενός μέτρου, από εσάς. Αυτό σημαίνει ότι θεωρητικά μπορεί να σας μεταδώσει τον ιό”, είπε ο Howard Weiss, καθηγητής βιολογίας και μαθηματικών στο Penn State University.

Όπως έδειξε η μελέτη, που έγινε το 2018, οι περισσότεροι επιβάτες σηκώθηκαν από την θέση τους για να πάνε στην τουαλέτα, ή να ανοίξουν τα ντουλάπια των χειραποσκευών. Συνολικά, το 38% των επιβατών έφυγε από την θέση του μία φορά και το 24% περισσότερες από μία φορές. Άλλο ένα 38% έμεινε στη θέση του καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης.

Αυτή η δραστηριότητα βοηθά να εντοπίσουμε τα ασφαλέστερα μέρη για να καθίσετε. Οι επιβάτες που ήταν λιγότερο πιθανό να σηκωθούν ήταν σε καθίσματα παραθύρων: μόνο το 43% μετακινήθηκε από εκεί σε σύγκριση με το 80% των επιβατών που κάθονταν στο διάδρομο.

Κατά συνέπεια, όσοι κάθονταν στο παράθυρο είχαν πολύ λιγότερες στενές επαφές με άλλα άτομα από ό,τι εκείνοι που κάθονταν σε άλλες θέσεις: είχαν κατά μέσο όρο 12 επαφές σε σύγκριση με τις 58 και 64 στενές επαφές για τους επιβάτες στις μεσαίες θέσεις και στις θέσεις στον διάδρομο αντίστοιχα.

Η θέση στο παράθυρο και το να μην σηκωθείτε καθόλου από εκεί μειώνει αισθητά την πιθανότητα να έρθετε σε στενή επαφή με κάποιον μολυσμένο επιβάτη. Όμως, όπως μπορείτε να δείτε στο συνοδευτικό γράφημα, ακόμα και αν κάθεστε σε άλλο σημείο, η πιθανότητα να κολλήσετε κάποιον ιό εξακολουθεί να είναι χαμηλή.

Ο Weiss λέει ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότερες επαφές μεταξύ επιβατών σε ένα αεροπλάνο είναι πολύ σύντομες.

«Εάν κάθεστε στον διάδρομο, σίγουρα θα υπάρχουν αρκετοί επιβάτες που θα περάσουν δίπλα σας, αλλά θα κινούνται γρήγορα», λέει ο Weiss. «Συνολικά, αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι υπάρχει πολύ μικρή πιθανότητα μετάδοσης.

Το πράγμα αλλάζει αν κάποιο μέλος του πληρώματος μεταφέρει τον ιό. Επειδή αυτοί περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στο διάδρομο και αλληλεπιδρούν με τους επιβάτες, είναι πιο πιθανό να έχουν πρόσθετες και πιο κοντινές επαφές. Όπως αναφέρει η μελέτη, ένα άρρωστο μέλος του πληρώματος έχει πιθανότητα να μολύνει 4,6 επιβάτες!

Τι σημαίνουν όλα για τον νέο κορωνοϊό;

Όπως επισημαίνει ο Weiss, αυτό το μοντέλο δεν περιλαμβάνει την μετάδοση μέσω αέρα, αν και η ομάδα FlyHealthy ελπίζει να διερευνήσει αυτό το θέμα στο μέλλον. Στην μελέτη, οι ερευνητές επίσης προειδοποιούν ότι αυτό το μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε ακόμα μεγαλύτερης διάρκειας πτήσεις, ούτε και για αεροπλάνα με περισσότερους από ένα διάδρομο.

Ο νέος κορωνοϊός μεταδίδεται αρκετά παρόμοια με τον SARS από πολλές απόψεις. Και οι ξεκίνησαν από τα ζώα και έχουν μακρά περίοδο επώασης (έως και 14 ημέρες για τον κορωνοϊό της Wuhan), σε σύγκριση με τις περίπου δύο μέρες της εποχικής γρίπης. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορεί να είναι άρρωστοι και να μεταδώσουν τη νόσο αρκετά πριν εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα.

Οι ερευνητές προτείνουν να ακολουθείτε τις οδηγίες των ειδικών για τις μολυσματικές ασθένειες όταν βρίσκεστε σε αεροπλάνο.

Αυτό περιλαμβάνει το πλύσιμο των χεριών σας με σαπούνι ή με αλκοολούχο απολυμαντικό χεριών μετά από επαφή με οποιαδήποτε επιφάνεια, ειδικά από τη στιγμή που υπάρχουν ενδείξεις ότι ο κορωνοϊός επιβιώνει στις επιφάνειες για μεγαλύτερη χρονική διάρκεια από άλλες ασθένειες, περίπου 3 έως 12 ώρες.

Θα πρέπει επίσης να αποφεύγετε να αγγίζετε το πρόσωπό σας και να έρχεστε σε επαφή με επιβάτες που έχουν βήχα.

Πηγή: https://www.nationalgeographic.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κορωνοϊός: Χάρτης δείχνει πού και πόσο έχει εξαπλωθεί – Χώρες, κρούσματα και θύματα