Περισσότεροι από 600 άνθρωποι έχασαν το 2023 τη ζωή τους στη χώρα μας σε τροχαία ατυχήματα, με την οδήγηση με μεγάλη ταχύτητα να είναι ο κρισιμότερος παράγοντας στην πρόκλησή τους.
Οι μισές από τις απώλειες ανθρώπων αφορούν τροχαία που συνέβησαν σε κατοικημένες περιοχές. Πολλά από τα θύματα εξ άλλου ήταν μοτοσικλετιστές, που συνήθως δεν φορούσαν κράνος.
Μάλιστα ο αριθμός των νεκρών σε τροχαία στη χώρα μας, μας κατατάσσει στην 5η χειρότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), όσον αφορά την οδική ασφάλεια. Συνολικά, έχουμε μία στις 20 πιθανότητες να τραυματιστούμε σοβαρά ή να καταλήξουμε σε τροχαίο ατύχημα στη διάρκεια της ζωής μας!
Τα στοιχεία αυτά έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) με αφορμή την Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας. Η εβδομάδα αυτή διοργανώνεται για 17η συνεχή χρονιά από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», σε συνεργασία με τον ΣΕΣ.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΣ κ. Θανάσης Τσιάνος, το 2023 σκοτώθηκαν στους ελληνικούς δρόμους 621 άνθρωποι. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος της ΕΕ είναι 46 ανά εκατομμύριο.
Χειρότερη επίδοση από την Ελλάδα έχουν μόνον η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία. Οι ασφαλέστεροι δρόμοι βρίσκονται σε Σουηδία και Δανία, όπου οι νεκροί στα τροχαία είναι 22 και 27 ανά εκατομμύριο κατοίκους, αντιστοίχως.
Μία από τις θλιβερές πρωτιές της Ελλάδας είναι ότι κατέχει ένα από υψηλότερα ποσοστά νεκρών (φθάνει στο 50%) σε τροχαία δυστυχήματα που συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 38%.
Οι μοτοσικλετιστές
Στην Ελλάδα έχουμε ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό νεκρών μοτοσικλετιστών. Στην πραγματικότητα, το 38% των νεκρών είναι οδηγοί ή επιβάτες δικύκλων, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 18%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οδηγοί μοτοσικλέτας ηλικίας 18-24 ετών στη χώρα μας έχουν δεκαπλάσιες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους σε τροχαίο, σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους που οδηγούν επιβατικό όχημα.
Το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών σε τροχαία που συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές είναι ιδιαιτέρως υψηλό. Φθάνει στο 45%, έναντι του 20% στην ΕΕ. Το δεδομένο αυτό καθιστά «ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη για μείωση των ταχυτήτων στις κατοικημένες περιοχές σε 30χλμ/ώρα, λόγω και της μεγάλης χρήσης μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα», τονίζει ο κ. Τσιάνος.
Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι οδηγοί ή/και οι επιβαίνοντες στις μηχανές δεν φορούσαν κράνος. Ειδικότερα, το 69% των νεκρών οδηγών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων δεν φορούσε ή δεν καταγράφηκε να φοράει κράνος.
Γενικότερα η χρήση του κράνους είναι χαμηλότερη στην Ελλάδα απ’ ό,τι στην ΕΕ. Το ποσοστό των οδηγών μοτοσυκλέτας που φορούν κράνος είναι:
- 80% στην Ελλάδα
- 97% στην ΕΕ
Αντίστοιχα, το ποσοστό των συνεπιβατών μοτοσυκλέτας που φορούν κράνος είναι:
- 65% στην Ελλάδα
- 95% στην ΕΕ
Και χωρίς ζώνη ασφαλείας
Η χρήση ζώνης ασφαλείας επίσης δεν είναι επαρκής στην χώρα μας. Στους επιβαίνοντες στις μπροστινές θέσεις των ΙΧ φθάνει στο 71%, σύμφωνα με την έρευνα Baseline project του ΕΜΠ. Στους επιβάτες των πίσω θέσεων είναι μόλις 55,8%.
Επιπλέον, στο 79% των νεκρών οδηγών ΙΧ σε τροχαία ατυχήματα δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας ή δεν καταγράφηκε χρήση της.
Οι κρίσιμοι παράγοντες
Ποιοι είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που συμβάλλουν στα σοβαρά τροχαία στην Ελλάδα; Σύμφωνα με εξειδικευμένες αναλύσεις κατά σειρά σπουδαιότητας είναι οι εξής:
- Η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες
- Τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών
- Τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης ασφαλείας και κράνους, ιδίως στους συνεπιβάτες
- Η ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή/και με χρήση κινητού τηλεφώνου
- Η γενικευμένη επιθετική οδήγηση
Φωτογραφία: iStock