Επηρεαζόταν η μουσική του Μπετόβεν από… αρρυθμίες;
Η εκπληκτική αυτή υπόθεση στην οποία κατέληξαν ένας ειδικός στην ιατρική ιστορία, ένας καρδιολόγος και ένας μουσικολόγος από τα Πανεπιστήμια του Μίσιγκαν και της Ουάσινγκτον καταδεικνύει το μέγεθος της μουσικής ιδιοφυίας του μεγάλου μουσουργού: ο Μπετόβεν, λόγω της βεβαρυμμένης του ακοής, ουσιαστικά συνέθετε μουσική ακολουθώντας –κυριολεκτικά– την καρδιά του! Όπως υποστηρίζουν σε σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην ιατρική επιθεώρηση Perspectives in Biology and Medicine, η κατάσταση της ακοής του έκανε τον συνθέτη να έχει μεγαλύτερη επίγνωση του καρδιακού του ρυθμού.
Τα «μουσικά ηλεκτροκαρδιογραφήματα» ορισμένων κομματιών που έγραψε δείχνουν μια αρρυθμία στην δομή –ξαφνικές, απροσδόκητες αλλαγές στον ρυθμό και στην κλίμακα θυμίζουν την γραμμή καρδιογραφήματος ανθρώπου που πάσχει από ακανόνιστο καρδιακό ρυθμό.
Το τελευταίο μέρος του Κουαρτέτου για Έγχορδα, Op. 130, εμφανίζει στο μέσον του μια απότομη αλλαγή (από Β-flat Major γίνεται C-flat Major) που στους ερευνητές θύμισε «σαν να κόβεται η ανάσα» κάποιου. Ο ίδιος ο Μπετόβεν σημειώνει πως το κομμάτι πρέπει να παιχτεί με τρόπο βαρύ, «καταπιεσμένο», σαν με «βαριά καρδιά». Αρρυθμίες εντοπίσθηκαν και σε άλλα έργα του, όπως στην σονάτα για πιάνο σε Α-μείζονα, Οp. 110 και στην εισαγωγή της σονάτας «Les Adieux», Έργο 81α, που γράφτηκε το 1809. Όμως αυτό δεν κάνει τα έργα του λιγότερο εκπληκτικά, επισημαίνουν οι ερευνητές. Αντιθέτως, τα κάνει ακόμη πιο μοναδικά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: