Κορωνοϊός: Το μυστικό για να μην κολλήσετε στο αυτοκίνητο και στο λεωφορείο
Σε δύσκολη εξίσωση έχουν μετατραπεί οι μετακινήσεις με ασφάλεια εν μέσω της πανδημίας που προκαλεί ο νέος κορωνοϊός. Είτε πρέπει να μετακινείται ο καθένας από εμάς με δικό του μεταφορικό μέσο, είτε θα ριψοκινδυνεύουμε καθημερινά να μολυνθούμε από τον επικίνδυνο ιό, επιβαίνοντας σε οχήματα με άλλα άτομα.
Ωστόσο επιστήμονες από το Σουόνσι λένε ότι υπάρχουν τρόποι για να προστατευθούμε. Το μυστικό, λένε, είναι να κάνουμε αυτό που πρέπει, την ώρα που πρέπει.
Σε πειράματα που πραγματοποίησαν ανακάλυψαν πως όταν ανοίγουμε εν κινήσει τα παράθυρα ενός αυτοκινήτου (ΙΧ ή ταξί), μειώνουμε κατά 97% το ιικό φορτίο στον αέρα.
Όπως λένε στο BBC οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σουόνσι, όταν ένα όχημα κινείται δημιουργείται μεγάλη διαφορά στην ατμοσφαιρική πίεση μεταξύ της καμπίνας του και του περιβάλλοντος. Μόλις λοιπόν ανοίξουμε τα παράθυρα, δημιουργείται δίνη που έλκει προς τα έξω τον αέρα του οχήματος. Είναι κάτι ανάλογο με αυτό που θα συμβεί αν ανοίξει κάποιος το παράθυρο ενός αεροπλάνου που πετάει.
Ο ρόλος της ταχύτητας
Έχει, όμως, μεγάλη σημασία ποια παράθυρα του οχήματος θα ανοίξουμε και σε ποιες ταχύτητες. Ειδικότερα, τα πειράματα του Σουόνσι έδειξαν ότι:
- Στις ταχύτητες κάτω από 48 χιλιόμετρα την ώρα, πιο ωφέλιμο είναι το άνοιγμα και των τεσσάρων παραθύρων
- Στις ταχύτητες πάνω από 50 χιλιόμετρα την ώρα, προτιμότερο είναι να ανοίξουμε δύο παράθυρα διαγωνίως. Μπορεί λ.χ. να είναι το παράθυρο του συνοδηγού και της θέσης πίσω αριστερά
Ο κορωνοϊός μεταδίδεται αερογενώς με δύο τρόπους. Ο ένας είναι τα μεγάλα σωματίδια που εκλύονται με τον βήχα και το φτάρνισμα. Αυτά σύντομα «προσγειώνονται» στις επιφάνειες γύρω μας. Ο δεύτερος τρόπος είναι με τα μικροσκοπικά αιωρούμενα σταγονίδια, που εκλύονται με την αναπνοή. Αυτά μπορεί να αιωρούνται για πολλή ώρα στον αέρα.
Κάθε πότε πρέπει να τα ανοίγουμε
Όπως εξηγεί ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Chenfeng Li, καθηγητής Μηχανικής στο Σουόνσι, η δίνη που δημιουργείται όταν ανοίγουμε τα παράθυρα εν κινήσει, απορροφά εύκολα τα αιωρούμενα σταγονίδια. Γι’ αυτό τον λόγο αρκεί να τα κρατάμε ανοιχτά για 10 δευτερόλεπτα.
Αν επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία κάθε 5-10 λεπτά ή όποτε ένας επιβάτης βήχει ή φταρνίζεται, μειώνεται στο ελάχιστο η πιθανότητα να μας μολύνει ο κορωνοϊός.
Στις χαμηλές ταχύτητες η δίνη δεν είναι πολύ ισχυρή, γι’ αυτό πρέπει να ανοίγουμε όλα τα παράθυρα. Στις μεγάλες ταχύτητες, όμως, δύο παράθυρα είναι υπεραρκετά.
Ποιες είναι οι πιο ασφαλείς θέσεις
Η νέα έρευνα έδειξε επίσης ότι στις πρόσθιες θέσεις των οχημάτων είναι λιγότερο πιθανό να μας μολύνει ο κορωνοϊός. Η διαφορά αυτή οφείλεται στην ροή του αέρα μέσα στο όχημα.
Αν πρέπει να καθίσετε πίσω, φροντίστε να είστε στην αντίθετη θέση από εκείνη στην οποία θα ανοίγει το παράθυρο. «Η συμβουλή αυτή είναι πιο σημαντική στο ταξί και στα οχήματα που επιβαίνουν συνάδελφοι ή φίλοι», τόνισε ο Dr. Li. «Στο οικογενειακό αυτοκίνητο δεν είναι εξίσου σημαντική. Αν είναι να σας μολύνει ο κορωνοϊός, αυτό μπορεί να συμβεί και στο σπίτι».
Η νέα μελέτη διεξήχθη για λογαριασμό της Τεχνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής (TAG) της κυβέρνησης της Ουαλίας. Η επιτροπή θέλησε επίσης να μάθει πόσο αποτελεσματικά προστατεύουν από τον κορωνοϊό τα διαχωριστικά ανάμεσα στις μπροστινές και τις πίσω θέσεις.
Ο Dr. Li ανακάλυψε πως είναι ασφαλέστερα για τον οδηγό, αλλά όχι για τους επιβάτες. Όπως εξήγησε στο BBC, διαταράσσουν την ροή του αέρα στο όχημα και δημιουργούν κάτι σαν φυσαλίδα στις πίσω θέσεις. Έτσι, όταν ανοίγουν τα παράθυρα παρεμποδίζουν τη δημιουργία της δίνης που θα τραβούσε τα μολυσμένα αιωρούμενα σταγονίδια μακριά από το αυτοκίνητο.
Πόσο απαραίτητη είναι η μάσκα
Η νέα έρευνα έδειξε επίσης ότι στα μέσα μαζικής μεταφοράς ο κορωνοϊός μεταδίδεται πολύ πιο δύσκολα σε όσους φορούν μάσκα. Ειδικότερα, διαπίστωσε πως οι φορείς του κορωνοϊού τον διασπείρουν κατά 90% λιγότερο, όταν φορούν προστατευτική μάσκα.
Οι δε υγιείς συνεπιβάτες τους, διατρέχουν κατά 70% μικρότερο κίνδυνο να μολυνθούν, όταν φορούν κι αυτοί προστατευτική μάσκα.
Φωτογραφία: iStock