#MenMatterToo: Η νέα καμπάνια για την υπογονιμότητα που βάζει στο επίκεντρο τις ανάγκες του άνδρα
Παρόλα αυτά, η υπογονιμότητα σχεδόν ποτέ δεν αναφέρεται ως “αντρικό θέμα”. Εάν ένα ζευγάρι δεν μπορεί να συλλάβει, η αρχική σκέψη για κάποιο πιθανό πρόβλημα συχνά αφορά τη γυναίκα. Ακόμα όμως και αν, στα πλαίσια διερεύνησης της υπογονιμότητας, τελικά διαπιστωθεί πως το πρόβλημα, ολοκληρωτικά ή εν μέρει πηγάζει από τον άνδρα, η αντιμετώπιση του περιστατικού τις περισσότερες φορές βάζει στο επίκεντρο τη γυναίκα.
Ο λόγος βέβαια φανερός. Στα πλαίσια μίας προσπάθειας εξωσωματικής γονιμοποίησης, η γυναίκα είναι εκείνη που θα υποβληθεί σε περισσότερες εξετάσεις, θα πάρει ορμόνες, θα υποβληθεί σε ένα ή περισσότερα χειρουργεία, θα νοιώθει πως φέρει την ευθύνη τις 2 εβδομάδες που μεσολαβούν από την εμβρυομεταφορά έως το τεστ κύησης. Αντίθετα οι άνδρες, μετά το αρχικό σοκ των αποτελεσμάτων τους, μοιάζει να παρακολουθούν αβοήθητοι, περιμένοντας να έρθει η ώρα που θα παρέχουν το δείγμα σπέρματος τους. Εφόσον βέβαια μπορεί το δείγμα αυτό να χρησιμοποιηθεί.
Πρόκληση η διάγνωση
Η διάγνωση της ανδρικής υπογονιμότητας πιστεύεται πως είναι μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας άνδρας στη ζωή του. Για μερικούς, η αδυναμία τεκνοποίησης μπορεί να είναι καταστροφική. Εξάλλου, η αναγκαιότητα της αναπαραγωγής δε κάνει διακρίσεις στο φύλο.
Σύμφωνα όμως με τα αποτελέσματα μελετών, οι άνδρες συχνά αισθάνονται αποκλεισμένοι και περιθωριοποιημένοι κατά τη διάρκεια μίας θεραπείας υπογονιμότητας. Η δε συναισθηματική υποστήριξη στους άνδρες είναι ακόμα πιο σπάνια καθώς κυριαρχεί η άποψη πως οι άνδρες δεν την έχουν ανάγκη. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις, η υπογονιμότητα έχει αρνητική επίπτωση και στον εργασιακό τους χώρο, καθώς πολλοί άνδρες νοιώθουν μεγάλη ντροπή για να συζητήσουν το πρόβλημά αυτό με τους συναδέλφους ή τον εργοδότη τους.
Η Χαρούλα Μαθιοπούλου Μπιλάλη BSc MMedSc, Μοριακή Βιολόγος με εξειδίκευση στην Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή, Επιστημονική Διευθύντρια της Fertilovit® στην Ελλάδα, της εταιρείας με τα προηγμένα και απόλυτα εξειδικευμένα συμπληρώματα διατροφής για το αναπαραγωγικό σύστημα επισημαίνει:
«Οι άνδρες αποτελούν το ήμισυ της εξίσωσης που αφορά τη γονιμότητα. Όταν δεν μπορούν να δημιουργήσουν την οικογένεια που επιθυμούν με φυσικό τρόπο και πρέπει να υποβληθούν σε εξωσωματική γονιμοποίηση, υποφέρουν το ίδιο πολύ, σωματικά, συναισθηματικά και διανοητικά, όπως ακριβώς κάνουν και οι γυναίκες. Όμως, όπως έχουν δείξει τα αποτελέσματα ερευνών, οι ανάγκες των ανδρών αγνοούνται υπερβολικά συχνά στη διάρκεια των θεραπειών γονιμότητας. Αυτό ακριβώς είναι το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε με την καμπάνια #MenMatterToo, ευαισθητοποιώντας την κοινωνία και την ιατρική κοινότητα στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Ευαισθητοποίησης για την Υπογονιμότητα. Πως και οι άνδρες έχουν σημασία.
Πως και οι άνδρες υποφέρουν και χρειάζονται υποστήριξη.
Πως και οι άνδρες είναι σημαντικό να προετοιμαστούν σωστά, σωματικά και ψυχικά, για να ανταπεξέλθουν στις όποιες προκλήσεις της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής με επιτυχία».
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει κάθε άνδρας να γνωρίζει είναι πως η ιατροφαρμακευτική πρόοδος στην αντιμετώπιση της ανδρικής υπογονιμότητας προσφέρει πραγματική βοήθεια στους άνδρες που δυσκολεύονται να τεκνοποιήσουν. Σύγχρονες μέθοδοι διερεύνησης οδηγούν σε πολύ πιο ξεκάθαρη διάγνωση, ενώ προηγμένες φαρμακευτικές ουσίες μόνες ή σε συνδυασμό με νέες εργαστηριακές ή χειρουργικές μεθόδους οδηγούν σε πολύ υψηλά ποσοστά εγκυμοσύνης με απόλυτη ασφάλεια για τον ασθενή.
Σύμφωνα με την κ. Μπιλάλη, το κλειδί της επιτυχίας είναι η εξατομίκευση. «Η όποια θεραπευτική προσέγγιση πρέπει να προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ασθενή. Δεν είναι όλα τα περιστατικά το ίδιο, το ιστορικό διαφέρει από άνδρα σε άνδρα, κάποιοι μπορεί να αντιμετωπιστούν πιο συντηρητικά, κάποιοι χρειάζονται πιο άμεση ή πιο παρεμβατική αντιμετώπιση. Σκοπός σε κάθε περίπτωση είναι ένα πιο υγιές ανδρικό αναπαραγωγικό σύστημα που θα μπορέσει να υποστηρίξει μια υγιή σύλληψη και ακόμα περισσότερο μία εγκυμοσύνη και τη γέννηση ενός υγιούς παιδιού. Γιατί στην αναπαραγωγή, #MenMatterToo».