Οι επαρχιακοί δρόμοι είναι εξαιρετικά επικίνδυνα, καθώς τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν σε αυτούς συχνά είναι θανατηφόρα, αναφέρει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών (ETSC).
Σε νέα έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα αποκαλύπτει ότι το 2022 περισσότεροι από τους μισούς νεκρούς σε τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), σκοτώθηκαν σε επαρχιακούς δρόμους. Με άλλα λόγια, οι νεκροί σε αυτούς ήταν περισσότεροι απ’ ό,τι στους αυτοκινητοδρόμους και τους δρόμους των πόλεων μαζί.
Η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών στους επαρχιακούς δρόμους είναι οδηγοί ή επιβάτες σε αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Ωστόσο σε σχεδόν δύο στις δέκα περιπτώσεις είναι πεζοί και ποδηλάτες.
Οι συγγραφείς της εκθέσεως τονίζουν πως οι επαρχιακοί δρόμοι συχνά δεν διαθέτουν στηθαία ασφαλείας στο κέντρο ή πλευρικά. Επιπλέον, επιτρέπουν αδιακρίτως την κυκλοφορία σε κάθε είδους οχήματα, από μικρά ΙΧ και ποδήλατα έως τεράστια φορτηγά. Επιτρέπουν ακόμα μεγάλες διαφορές στην ταχύτητα.
Σχεδόν μοιραία, λοιπόν, είναι πολύ συχνά τα τροχαία χωρίς εμπλοκή άλλου οχήματος, όταν κουρασμένοι οδηγοί δεν εκτιμούν σωστά μια στροφή και βγαίνουν εκτός δρόμου. Οι μετωπικές συγκρούσεις επίσης είναι συχνές και συχνά αποδεικνύονται μοιραίες.
10.644 νεκροί το 2022
Στην έκθεση παρατίθενται δεδομένα σύμφωνα με τα οποία το 2022 σκοτώθηκαν στους επαρχιακούς δρόμους της ΕΕ 10.644 άνθρωποι. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 52% όλων των νεκρών σε τροχαία την χρονιά αυτή.
Το 39% των θυμάτων σκοτώθηκαν σε δρόμους των πόλεων και το 9% σε αυτοκινητοδρόμους.
Από τους νεκρούς στους επαρχιακούς δρόμους, το 56% ήταν επιβάτες ή οδηγοί αυτοκινήτων και το 20% μοτοσυκλετών. Ωστόσο το 9% ήταν πεζοί και το 8% ποδηλάτες.
Και στην Ελλάδα
Μεταξύ των νεκρών εκείνης της χρονιάς συμπεριλαμβάνονται 255 άτομα στη χώρα μας. Άλλοι 336 Έλληνες σκοτώθηκαν το 2022 σε αστικούς δρόμους και 41 σε αυτοκινητοδρόμους.
Συνολικά, την περίοδο 2012-2022 οι επαρχιακοί δρόμοι της Ελλάδας είχαν 3.439 νεκρούς. Η καλή είδηση της έκθεσης είναι ότι από το 2012 έως το 2021 η χώρα μας είχε την τρίτη μεγαλύτερη μείωση των θυμάτων σε αυτούς στην ΕΕ. Η μέση ετήσια μείωση ήταν 5,3% στη χώρα μας. Πρώτο σε μειώσεις ήταν το Βέλγιο με -6,5% ετησίως και δεύτερη η Εσθονία (-6,2%).
Τι πρέπει να γίνει
Για να γίνουν πιο ασφαλείς οι επαρχιακοί δρόμοι, το ETSC συνιστά μεταξύ άλλων:
- Εγκατάσταση στηθαίων ασφαλείας πλευρικά και κεντρικά
- Απομάκρυνση εμποδίων από την άκρη του δρόμου
- Κατασκευή χωριστών λωρίδων για τους ποδηλάτες
- Κατασκευή πεζοδρομίων για τους πεζούς
- Μείωση των ορίων ταχύτητας
Πολλές χώρες ήδη εφαρμόζουν τέτοιου είδους μέτρα. Γαλλία και Ισπανία, λ.χ., έχουμε μειώσει τα όρια ταχύτητας σε ολόκληρο το επαρχιακό οδικό δίκτυό τους. Η Σουηδία έχει τοποθετήσει στηθαίο στο κέντρο των δρόμων. Στη Σκωτία τοποθετήθηκαν ειδικές σημάνσεις για μοτοσικλετιστές στο οδόστρωμα, που τους καθοδηγούν σε απότομες στροφές. Στην Πολωνία κατασκευάστηκαν σε μια πενταετία 800 χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών σε αγροτικές περιοχές.
Φωτογραφία: iStock