Iatropedia

Προσοχή στα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα όταν περπατάτε στην πόλη

electric car

Τι κίνδυνος υπάρχει για τους πεζούς από τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι πιο επικίνδυνα για τους πεζούς απ’ ό,τι τα βενζινοκίνητα και όσα λειτουργούν με ντίζελ, αναφέρουν επιστήμονες από τη Βρετανία.

Αναλύοντας στοιχεία από χιλιάδες τροχαία που συμπεριλάμβαναν πεζούς κατέληξαν στο συμπέρασμα πως είχαν διπλάσιες πιθανότητες να κτυπηθούν από ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Ειδικά στις πόλεις όμως, ο κίνδυνος ήταν τριπλάσιος.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο αυξημένος κίνδυνος σχετίζεται εν μέρει με το ότι τα αυτοκίνητα αυτά δεν είναι τόσο θορυβώδη όσο τα βενζινοκίνητα ή τα ντίζελ. Ειδικά στο περιβάλλον των πόλεων, οι άλλοι ήχοι μπορεί να καλύπτουν εντελώς τον ήχο από τη μηχανή τους.

Τα τροχαία ατυχήματα με πεζούς είναι συχνά. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το 2022 το 17,1% των νεκρών σε τροχαία ατυχήματα στην χώρα μας ήταν πεζοί.

Συνολικά σκοτώθηκαν 112 πεζοί: οι 73 σε κατοικημένες περιοχές και οι 6 σε αυτοκινητοδρόμους. Την ίδια χρονιά παρασύρθηκαν από αυτοκίνητα άλλοι 1.648 άνθρωποι, οι οποίοι τραυματίστηκαν.

Η νέα μελέτη

Η νέα μελέτη βασίσθηκε στα δεδομένα για τα τροχαία ατυχήματα με πεζούς που συνέβησαν στη Βρετανία την περίοδο 2013-2017. Τα ευρήματά της δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Journal of Epidemiology and Community Health.

Τη μελέτη πραγματοποίησαν επιστήμονες από την Σχολή Υγιεινής & Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου (LSHTM). Όπως γράφουν, από το 2013 έως το 2017 έχασαν τη ζωή τους 120.197 πεζοί στους βρετανικούς δρόμους.

Οι 96.285 από αυτούς κτυπήθηκαν από ΙΧ ή ταξί. Τα τρία τέταρτα εξ αυτών (οι 71.666) είχαν κτυπηθεί από ταξί ή ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που λειτουργούσαν με βενζίνη ή ντίζελ. Περίπου ο ένας στους 50 (οι 1.652 νεκροί) είχαν κτυπηθεί από ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο.

Ωστόσο ο τύπος του οχήματος που κόστισε τη ζωή των πεζών δεν ταυτοποιήθηκε στο 24% των περιπτώσεων (22.829 νεκροί).

Οι περισσότερες παρασύρσεις είχαν γίνει σε αστικές περιοχές. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η μέση αναλογία θανάτων των πεζών ανά 100 εκατομμύρια μίλια οδικών ταξιδιών ήταν:

Η συντριπτική πλειονότητα των θανατηφόρων παρασύρσεων πεζών με τα φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα είχαν γίνει σε αστικές περιοχές. Στην πραγματικότητα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι στις αγροτικές περιοχές ο τύπος του οχήματος δεν επηρεάζει τις παρασύρσεις πεζών.

Φωτογραφία: iStock