Περισσότεροι από 2 άνθρωποι σκοτώνονται κάθε λεπτό σε τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν κάπου στον πλανήτη, ενώ σε ημερήσια βάση ο αριθμός των θυμάτων υπερβαίνει τα 3.200, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).
Οι αριθμοί αυτοί είναι τραγικοί αλλά ο ΠΟΥ επισημαίνει σε νέα έκθεσή του ότι είναι λίγο βελτιωμένοι σε σύγκριση με ό,τι ίσχυε έως πρότινος. Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι ότι τα τροχαία παραμένουν η κύρια αιτία θανάτου των παιδιών και των νέων ηλικίας 5-29 ετών.
Η νέα παγκόσμια έκθεση του Οργανισμού για την οδική ασφάλεια αποκαλύπτει ότι από το 2010 έως σήμερα οι θάνατοι από τροχαία έχουν μειωθεί κατά 5%. Έτσι, σε ετήσια βάση αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 1,19 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για μία συνεχιζόμενη παγκόσμια υγειονομική κρίση, τονίζει. Και εκείνοι που κινδυνεύουν ιδιαιτέρως από αυτήν είναι:
- Πεζοί
- Δικυκλιστές
- Άλλες ευάλωτες ομάδες
«Ο τραγικός απολογισμός των θανάτων στους δρόμους από τροχαία κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού μειώνεται. Ωστόσο ούτε κατά διάνοιαν μειώνεται με την επιθυμητή ταχύτητα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του ΠΟΥ Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus.
«Το μακελειό στους δρόμους μπορεί να αποφευχθεί», υπογράμμισε δεικτικά. «Καλούμε όλες τις χώρες να θέσουν τους ανθρώπους, αντί για τα οχήματα, στο επίκεντρο των συστημάτων μεταφοράς τους. Τις καλούμε να λάβουν μέτρα για να εγγυηθούν την ασφάλεια των πεζών, των δικυκλιστών, των ευάλωτων ανθρώπων».
Ποιες χώρες έχουν σημαντική πρόοδο
Σύμφωνα με την νέα έκθεση, από τα 194 κράτη-μέλη του ΠΟΥ, τα 108 ανέφεραν μείωση στους θανάτους από τροχαία μεταξύ 2010 και 2021. Ωστόσο, μόνο 10 χώρες είχαν μείωση πάνω από 50%. Πρόκειται για:
- Τη Λευκορωσία
- Το Σουλτανάτο του Μπρουνέι
- Τη Δανία
- Την Ιαπωνία
- Τη Λιθουανία
- Τη Νορβηγία
- Τη Ρωσία
- Τη Δημοκρατία Τρινιντάντ και Τομπάγκο
- Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- Τη Βενεζουέλα
Άλλες 35 χώρες είχαν σημαντική πρόοδο, καθώς μείωσαν τους θανάτους κατά 30% έως 50%. Συνολικά, οι θάνατοι από τροχαία ανά τον κόσμο κατανέμονται ως εξής:
- 28% στην περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ασίας
- 25% στην περιφέρεια του Δυτικού Ειρηνικού
- 19% στην αφρικανική περιφέρεια
- 12% στην αμερικανική περιφέρεια
- 11% στην Ανατολική Μεσόγειο
- 5% στην περιφέρεια της Ευρώπης
Οι 9 στους 10 θάνατοι καταγράφονται σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Μάλιστα σε αυτές οι νεκροί είναι δυσανάλογοι σε σύγκριση με τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους. Στην πραγματικότητα, οι χαμηλού εισοδήματος χώρες έχουν το μόλις 1% των παγκόσμιων οχημάτων. Οι πιθανότητες όμως να πάθει κάποιος θανατηφόρο τροχαίο σε αυτές είναι τριπλάσιες απ’ ό,τι στις υψηλού εισοδήματος χώρες.
Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο
Η νέα έκθεση αποκαλύπτει ποιες πληθυσμιακές ομάδες είναι πιο ευάλωτες στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Ειδικότερα, τα τροχαία είναι συχνότερα:
- Στους πεζούς (αντιπροσωπεύουν το 23% των θυμάτων)
- Στους οδηγούς μοτοσικλέτας (21%)
- Στους ποδηλάτες (6%)
- Στους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών (3%)
Οι θάνατοι από ατυχήματα με τετράτροχα οχήματα όλων των ειδών αντιπροσωπεύουν συνολικά το 30% των απωλειών.
Συνολικώς, το 2021 σκοτώθηκαν στους δρόμους του πλανήτη 274.000 πεζοί, καθώς και 71.000 ποδηλάτες. Επιπλέον, το 80% των δρόμων του κόσμου δεν είναι ασφαλείς για τους πεζούς. Και μόλις το 0,2% έχουν ειδικές λωρίδες για τους ποδηλάτες.
Φωτογραφία: iStock